Suszenie liści tytoniu. Suszenie liści tytoniu. Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Księżycowy jedwab
Chińska księżycowa sonda Chang’e 4, która wylądowała 2 stycznia na niewidocznej z Ziemi stronie Księżyca, ma w swym bagażu m.in. miniaturową biosferę – hermetycznie zamknięty cylinder z nasionami kilku roślin i jajeczkami jedwabnika. Jeśli sprawy potoczą się zgodnie z planem, wyklute gąsienice zaczną produkować dwutlenek węgla, rośliny wykiełkują i będą go wykorzystywać, a potem staną się pokarmem jedwabników. W efekcie może powstać najdroższy na świecie jedwab.

Postępy bioinżynierii
Biochemiczka Amanda Cavanagh z Carl R. Woese Institute for Genomic Biology w Illinois postanowiła poprawić wydajność procesu fotosyntezy zachodzącej w liściach tytoniu, transplantując do genomu rośliny geny bakterii E. coli. W efekcie udało jej się zwiększyć produkcję biomasy tytoniu o 40%. Trwają próby zastosowania tej samej kuracji wobec soi, ziemniaków i ryżu. Może to być początek kolejnej rewolucji rolniczej.

Nowy rekord
Wszystko wskazuje na to, że „Księga rekordów Guinnessa” wzbogaci się niebawem o nowy wpis. Administracja jednego z pakistańskich uniwersytetów wystąpiła z wnioskiem o wyróżnienie Hidayatullaha Soomro z Karaczi jako najniższego mężczyzny na świecie, który uzyskał stopień doktorski. Soomro mierzy 131 cm i obronił pracę doktorską na temat hodowli drobiu.

Walka o równouprawnienie mężczyzn
Jak wynika z wnikliwych i wszechstronnych badań, przeprowadzonych przez uczonych z amerykańskiego University of Missouri i brytyjskiego University of Essex, obejmujących 134 kraje, w większości państw (91) dyskryminowaną płcią są mężczyźni, podczas gdy kobiety są ofiarami dyskryminacji w 43 krajach. Dominacja kobiet zdarza się głównie w krajach gospodarczo rozwiniętych, choć w tych najbogatszych nie jest ona szczególnie miażdżąca.

Prehistoryczny przemyt
Jak donosi brytyjski „Independent”, analiza DNA wykazała, że wśród skonfiskowanych niedawno w Kambodży wyrobów z kości słoniowej, których import do Europy jest nielegalny, znajdowały się rzeźby wykonane z kłów mamuta, gatunku wymarłego ok. 4 tys. lat temu. Czyżby polowania na mamuty w celu uzyskania ich kłów były jedną z przyczyn ich wyginięcia?

Słowo roku
Wprowadzone niedawno do języka angielskiego słowo „nomophobia” zostało uznane przez redakcję „Cambridge Dictionary” za słowo roku 2018. Nomophobia w wolnym tłumaczeniu na polski oznacza brakfonofobię i określa przypadek chorobowy polegający na podwyższonym napięciu nerwowym graniczącym z paniką, spowodowanym tymczasowym brakiem dostępu do telefonu komórkowego.

Kto rano wstaje…
Uczeni badający ludzką płodność odkryli, że sowy, czyli kobiety późno zasypiające, mają większe trudności z zajściem w ciążę niż skowronki. A do niedawna wydawało mi się, że jest odwrotnie.

Malarstwo dla niewidomych
W ramach walki o sprawiedliwość społeczną Kanadyjka Patricia Bérubé z Carleton University w Montrealu rozpoczęła projekt badawczy, którego celem jest udostępnienie sztuk wizualnych ludziom ociemniałym. Wraz z zespołem współpracowników Bérubé konstruuje urządzenie elektroniczne „tłumaczące” kolory na bodźce dotykowe. Naukowcy wykorzystują technologię trójwymiarowego druku.

Rzadkie (i skomplikowane) blondynki
Badacze z University of Edinburgh ogłosili wyniki analiz genetycznych dotyczących koloru ludzkiego owłosienia, które objęły 39 397 blondynek i blondynów, 283 930 brunetów i brunetek oraz 15 731 osób rudych. Wnioski naukowców są bardzo interesujące. Okazało się, że do wyprodukowania włosów blond potrzeba aż 200 genów, w wypadku włosów w odcieniach brązu wystarczy ich 60, a jeszcze mniej jest konieczne, by uzyskać kolor rudy.

Wiedza i Życie 2/2019 (1010) z dnia 01.02.2019; Sygnały; s. 6