Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Pajęcze mleko
Chińscy badacze odkryli, że samice pewnego gatunku pająka, żyjącego w południowo-wschodniej Azji, o naukowej nazwie Toxeus magnus, wydzielają substancję przypominającą mleko i karmią nią swe potomstwo przez kilkadziesiąt dni od wyklucia z jaja. Choć podobne przystosowanie jest rzadkością wśród zwierząt niebędących ssakami, zostało już zaobserwowane u flamingów i pingwinów królewskich.

Silniejsze od stali
Skoro już mowa o pająkach, to warto wspomnieć, że naukowcy z amerykańskiego College of William and Mary w Wirginii odkryli, w jaki sposób pająki produkują nici, których wytrzymałość pięciokrotnie przekracza wytrzymałość stali. Okazuje się, że 1000 razy cieńsze od ludzkiego włosa nitki skonstruowane są z kilku tysięcy splecionych nanowłókien, z których każde ma średnicę ok. 20 nm.

Porządek to zdrowie
Amerykańscy badacze z University of Rochester odkryli, że nastolatkowie, którzy odznaczają się schludnością, sumiennością i dobrą organizacją, mają większe szanse, by dożyć w zdrowiu sędziwego wieku. Chociaż może jednak życie ich bardziej bałaganiarskich rówieśników jest bardziej interesujące…

Plastik szkodzi
U wybrzeży Indonezji znaleziono martwego kaszalota, w którego żołądku znajdowało się 6 kg tworzyw sztucznych. Między innymi doliczono się 115 plastikowych kubków oraz dwu gumowych klapków.

Sen uspokaja
Powyższe stwierdzenie nie wydaje się rewelacyjnym odkryciem, ale powszechne przekonania także wymagają naukowego potwierdzenia. Jak wynika z badań Zlatana Krizana z Iowa State University, wystarczy niedobór 2–4 godz. snu przez dwie kolejne noce, by człowiek stał się podatny na irytację i utracił zdolność racjonalnej reakcji na przeciwności życiowe.

Nie ma tego złego…
…co by na dobre nie wyszło? Taką naukę mogą niektórzy (palacze) wyciągnąć z ogłoszonych właśnie wyników brytyjskich badań, obejmujących 220 tys. przypadków w ośmiu krajach. Wniosek: dym papierosowy może rzeczywiście przynosić zdrowotne korzyści osobom zagrożonym chorobą Parkinsona. Efekt nie jest bagatelny – nikotyna może zmniejszyć zapadalność na parkinsona aż o 50%. Nie radzimy jednak z tego powodu sięgać po papierosa. W sumie się jednak nie opłaca.

Konkurencja dla meksykanów?
Prof. Zhenan Bao wraz z zespołem współpracowników z kalifornijskiego Stanford University skonstruował rękawice obdarzone zmysłem dotyku z nadzieją, że wyposażone w nie roboty będą w stanie wykonywać delikatne prace polowe polegające na zbieraniu owoców. Na razie rękawice te pozwalają robotom wziąć do ręki malinę lub jagodę bez rozgniatania ich na miazgę. Nie potrafią one jednak odróżnić jednych od drugich, nie mówiąc już o stopniu dojrzałości.

Staruszkowie mówią prawdę
Dr Laura Paige z amerykańskiego Brandeis University zamieściła w czasopiśmie „Brain and Cognition” artykuł, w którym wyjaśnia, dlaczego starsi ludzie częściej mówią prawdę niż osobnicy w sile wieku. Jej zdaniem staruszkom trudniej jest kłamać, bo szybciej zapominają, co komu powiedzieli, i są bardziej narażeni na zdemaskowanie. Znamy jednak staruszków, których to nie powstrzymuje od zmyślania.

Postępy zegarmistrzostwa
Andrew Ludlow i jego koledzy z amerykańskiego Narodowego Instytutu Miar i Wag (National Institute of Standards and Technology) skonstruowali nowy zegar atomowy o tak wielkiej precyzji, że może znaleźć zastosowanie w badaniach oddziaływania pola grawitacyjnego na czas. Sercem tego zegara jest 1000 atomów iterbu zawieszonych w sieci utworzonej przez wiązki promieniowania laserowego.

Wiedza i Życie 1/2019 (1009) z dnia 01.01.2019; Sygnały; s. 12