Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Drzemiący mutant
Niektórzy z nas lubią w ciągu dnia ucinać sobie drzemki, a inni nie zamkną oczu przed regularnym nocnym snem. Ta, zdawałoby się, trywialna różnica w trybie życia ma, jak wykazały nowe badania, genetyczne podłoże. Śpiochy są nosicielami mutacji w genie białka SIK3. Najwyraźniej należy do nich też autor niniejszego donosu, choć fakt ten nie został naukowo potwierdzony.

Nowa nadzieja dla ofiar demencji
Amerykańska firma biotechnologiczna Biogen i współpracujący z nią japoński producent leków Eisai ogłosiły obiecujące wyniki testów nowego medykamentu wstrzymującego rozwój choroby Alzheimera, czyli przeciwciał o nazwie BAN2401. Testy kliniczne specyfiku mają rozpocząć się w 2020 r.

Nauka trafia pod (tasmańskie) strzechy
Aquila audax fleayi to podgatunek orła australijskiego żyjący jedynie w Tasmanii, o liczebności ok. 1000 sztuk. Ptak jest nieco większy (rekordowa rozpiętość skrzydeł 284 cm) od swego australijskiego kuzyna, a samice gatunku znoszą tylko jedno jajo w sezonie rozrodczym. Prof. Clare Hawkins z University of Tasmania postanowiła dokonać ich spisu powszechnego, odwołując się do pomocy ochotników z całej wyspy. Przeszkoleni amatorzy mają dostać przydział terytorium o powierzchni 4 × 4 km i w ciągu wybranego weekendu przeszukać ten teren pod kątem obecności orłów.

Jednak z tej ziemi
Nie tak dawno pisałem o tajemnicy pochodzenia ośmiornic, które zdają się wykazywać pewne „nieziemskie” cechy. Zaintrygowani zagadką ich ewolucji naukowcy, wśród nich neurolog Gül Dölen z Johns Hopkins University School of Medicine i biolog Eric Edsinger z Marine Biological Laboratory w Woods Hole, kontynuowali swoje badania i ostatnio odkryli, że ośmiornice reagują na podanie im popularnego narkotyku zwanego ecstasy (MDMA) podobnie jak ludzie – stają się bardziej odprężone i towarzyskie. Świadczy to o podobieństwie działania ich układu nerwowego do naszego.

Zmęczona krew
Naukowcy z ośrodka badań snu w University of Surrey opracowali test krwi pozwalający na obiektywną ocenę poziomu zmęczenia organizmu. Testem tym może wkrótce dysponować policja drogowa, która będzie nie tylko sprawdzać trzeźwość kierowców, lecz także oceniać, czy nie są oni za bardzo zmęczeni, by prowadzić samochód.

Elegia na śmierć nietoperza
Każdego roku z powierzchni naszej planety znika ostatecznie kilka gatunków zwierząt. Zagłada niewielu z nich jest jednak honorowana tak obszernym nekrologiem, jakiego doczekał się zamieszkujący niegdyś Wyspę Bożego Narodzenia nietoperz Pipistrellus murrayi. Ostatniego osobnika tego gatunku widziano, jak opuszczał swe gniazdo 26 sierpnia 2009 r., i już do niego nie wrócił. By uczcić jego pamięć, John Woinarski z George Darwin University wydał w 2018 r. książkę „A Bat’s End. The Christmas Island Pipistrelle and Extinction in Australia”.

Bliski koniec?
Izaak Newton, twórca praw mechaniki i grawitacji, większość swego czasu spędzał nie na rozważaniach naukowych, lecz teologicznych. Niedawno odnaleziono jego nieznane wcześniej rękopisy, w których ustalił datę drugiego przyjścia Jezusa Chrystusa. Ma to nastąpić w 2060 r. i będzie oznaczało koniec świata takiego, jaki znamy.

Szybciej niż mrugnięcie oka
Prof. Claus-Christian Carbon z Otto-Friedrich-Universität Bamberg postanowił zbadać, ile czasu potrzeba, by ocenić stopień atrakcyjności napotkanych osób przeciwnej płci. W przeprowadzonych przez niego badaniach wzięło udział 25 ochotników, którym pokazywano zdjęcia nieznanych im osób, monitorując jednocześnie aktywność ich mózgów. Okazało się, że na rozpoznanie płci obserwowanej osoby potrzeba nam ok. 244 ms. Znacznie szybciej natomiast – bo w ciągu następnych 59 ms – decydujemy podświadomie, czy dana osoba jest atrakcyjna i czy może wzbudzić nasze głębsze zainteresowanie. Mgnienie oka trwa trzy razy dłużej.

Wiedza i Życie 11/2018 (1007) z dnia 01.11.2018; Sygnały; s. 12