||| ||| Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Może przestaniemy nieprzyjemnie pachnieć
Zapach naszego ciała, w szczególności pochodzący z jego słabo oświetlonych obszarów (np. spod pachy), nie jest właściwie naszym smrodem, tylko w dużej części wytwarzany jest przez bakterie żywiące się zawartymi w pocie substancjami. Próby zlikwidowania tej woni doprowadziły do powstania całej gałęzi przemysłu produkującej antyperspiranty i dezodoranty. Najnowsze badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii dają nadzieję, że walka z odorem ciała może stać się niebawem bardziej skuteczna. Naukowcy odkryli bowiem, że niemiły zapach spod pachy wytwarzany jest jedynie przez niektóre bakterie i być może uda się wynaleźć rodzaj selektywnych antybakteryjnych „herbicydów”, które zniszczą winowajców, omijając niewinne drobnoustroje.

Odcisk mózgu
Profesor Lutz Jäncke z Universität Zürich odkrył coś, co wielu z nas od dawna podejrzewało – każdy ludzki mózg jest inny i różnice te są tak wyraźne, że skanowanie mózgu może w przyszłości zastąpić analizę odcisków palców w celach identyfikacyjnych.

Tajemnica szczęścia
Hinduscy badacze ustalili, że regularne spożywanie bananów prowadzi do podniesienia w naszym układzie nerwowym poziomu serotoniny, a w konsekwencji – do poprawy samopoczucia. Stwierdzili oni także, że jedzenie dwóch bananów dziennie już po tygodniu może doprowadzić do obniżenia ciśnienia krwi o 10%. Amerykanie z kolei badali pod podobnym kątem skuteczność... czosnku.

Od przybytku głowa nie boli
Jedno z ostatnich ustaleń badaczy z MIT może zainteresować miłośników klejnotów. Zdaniem naukowców diamenty nie są bynajmniej rzadkością na naszej planecie – czy raczej w naszej planecie. Pod powierzchnią Ziemi, na głębokości 125–240 km, występują ogromne ich złoża, szacowane na miliardy ton. Stanowią one składnik formacji skalnych zwanych korzeniami kratonicznymi. Wystarczy trochę pokopać…

Korzyści z palenia
Nowe naukowe ustalenia dowodzą nareszcie, że palenie może mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Niestety, nie chodzi o tytoń, popularny wśród milionów nałogowców. Mowa o marihuanie. Badacze z Universität Rostock twierdzą mianowicie, że palenie konopi indyjskich może zmniejszyć dopływ krwi do komórek nowotworowych i spowodować ich zamieranie.

Neandertalczycy krzesali ogień
Wielu antropologów uważało, że Homo sapiens uzyskał znaczącą ewolucyjną przewagę nad swym kuzynem neandertalczykiem dzięki opanowaniu zdolności do rozpalania ognia za pomocą krzemienia. Holenderski naukowiec Andrew Sorensen z Universiteit Leiden na podstawie badań przeprowadzonych w południowo-zachodniej Francji stwierdził jednak, że neandertalczycy opanowali zdolność krzesania ognia 50 tys. lat temu.

Czas przed pamięcią
Prof. Michael Conway z University of London przeanalizował wraz z zespołem współpracowników najwcześniejsze wspomnienia ok. 6600 ochotników, aby ustalić, w jakim wieku zaczyna się utrwalać ludzka pamięć. Stwierdzili oni, że człowiek zasadniczo nie jest zdolny zapisać w niej zdarzeń, w których uczestniczył przed ukończeniem 3. roku życia. W wyjątkowych przypadkach nasza pamięć może sięgać wcześniejszego okresu, lecz prawdopodobnie jej „granicą” jest wiek ok. 2 lat.

Uzupełnienie diety paleo
Od 1975 r. kilku dietetyków i kucharzy propagowało dietę naszych paleolitycznych przodków jako klucz do zdrowego życia. Powrót do pierwotnego i naturalnego jakoby sposobu odżywiania się wymagał m.in. rezygnacji z jedzenia chleba jako pokarmu nadmiernie przetworzonego. Niedawno jednak Nick Fuller z University of Sydney odkrył na stanowisku archeologicznym w Jordanii kawałek chleba pochodzący sprzed 4 tys. lat. Albo więc trzeba uznać chleb za naturalne i pierwotne ludzkie pożywienie, albo przyjąć, że zaczęliśmy żyć niezdrowo już przed tysiącami lat.

Wiedza i Życie 9/2018 (1005) z dnia 01.09.2018; Sygnały; s. 12