Shutterstock
Struktura

Powstanie życia na Ziemi

DAP pomógł w stworzeniu cząsteczki DNA.

Procesy związane z pojawieniem się życia na naszej planecie nadal pozostają niejasne. Ostatnio jednak badacze z The Scripps Research Institute (USA) pokazali, jak mogły powstać znane nam dziś nośniki informacji genetycznej DNA i RNA. Udowodnili oni, że katalizatorem był tu prosty w budowie chemicznej jon – diamidofosforan (DAP). Ułatwia on łączenie się deoksyrybonukleotydów (deoksyryboza plus adenina, tymina, guanina bądź cytozyna) poszczególnych cegiełek budujących łańcuch DNA. Potwierdza się więc też teoria, według której samoreplikujące się mieszaniny DNA-RNA były pierwszymi formami życia.

Odkrycie może pomóc w opracowaniu lepszych modeli symulujących alternatywne ścieżki ewolucji życia na Ziemi. Okazuje się bowiem, że DAP i woda w połączeniu z warunkami atmosferycznymi i fizykochemicznymi, panującymi miliardy lat temu na Ziemi, są w stanie w warunkach laboratoryjnych stworzyć cząsteczki kluczowe dla powstania życia – nie tylko DNA, ale też peptydów i lipidów. W ten sposób niepozorne i proste cząsteczki miały dać początek skomplikowanej maszynerii życia. Co ciekawe, istnieje też szansa, że DAP zastąpi używane obecnie w reakcji PCR (stosowanej m.in. jako narzędzie diagnostyczne COVID-19) enzymy, stając się ich tańszym, a także efektywniejszym zamiennikiem z uwagi na fakt, iż związki te są szczególnie wrażliwe na działalność czynników zewnętrznych.

Wiedza i Życie 2/2021 (1034) z dnia 01.02.2021; Sygnały; s. 8