Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock
Zdrowie

Mikrob wykryje krwawienie

Opracowano czujnik na bazie zmodyfikowanych bakterii, który w przyszłości będzie śledzić stan naszego zdrowia.

Urządzenie powstało w Massachusetts Institute of Technology i jest w stanie wykryć krwawienie w przewodzie pokarmowym. Do wykonania czujnika użyto genetycznie zmodyfikowanych bakterii, reagujących na hemoglobinę, czyli jeden z podstawowych składników krwi. Po kontakcie z tą cząsteczką bakterie zaczynają świecić, co z kolei generuje bezprzewodowy sygnał, który może być odebrany za pomocą telefonu komórkowego. Wynalazek składa się z 44 mln zmodyfkowanych bakterii, detektora światła i licznych przewodów elektrycznych. Wszystko jest zapakowane w pigułkę o średnicy 1 cm i długości 3 cm.

Na razie układ sprawdził się w diagnozowaniu stanu zdrowia świni. Obecnie naukowcy pracują nad pomniejszeniem pigułki tak, aby była ona łatwiejsza do połknięcia przez człowieka. Prace skupiają się także na dalszych modyfikacjach bakterii, które mogłyby wykrywać inne rodzaje cząsteczek, a co za tym idzie – inne choroby, jak wrzody żołądka czy nowotwory układu pokarmowego.

Wiedza i Życie 8/2018 (1004) z dnia 01.08.2018; Sygnały; s. 15