U żyworodki (Kalanchoe thyrsiflora), sukulenta o zaokrąglonych mięsistych liściach, ilość ciepła i światła decyduje o nasyceniu liści czerwoną barwą. U żyworodki (Kalanchoe thyrsiflora), sukulenta o zaokrąglonych mięsistych liściach, ilość ciepła i światła decyduje o nasyceniu liści czerwoną barwą. Indigo
Galerie

Rośliny: dzięki czemu są wszędzie

Rośliny wdzierają się wszędzie. Znajdziemy je na szczytach gór, pustyniach i zaśnieżonych biegunach. Dzięki wykształceniu adaptacji w budowie tkanek i organów poradzą sobie z ekstremami temperaturowymi, niedostatkiem wody czy światła.

Większość roślin lądowych pobiera wodę z gleby za pomocą korzeni, które wykazują grawitropizm dodatni – rosną pionowo w dół gleby, poddając się siłom pola grawitacyjnego i wyszukując warstwy, z których mogą chłonąć wodę. Szczególnie trudne warunki mają gatunki zasiedlające pustynie i półpustynie. Należą do nich saksauły, czyli pustynne krzewy lub małe drzewa z obszaru Azji Środkowej o przedziwnie poskręcanych pniach, używanych jako opał, i drobnych łuskowatych liściach. Pozyskują one wodę z głębokich warstw gleby korzeniami wrastającymi do 20 m w głąb.

Wiedza i Życie 9/2021 (1041) z dnia 25.08.2021; Inne spojrzenie; s. 10