Migotanie poprawia czytanie
W badaniu przeprowadzonym przez szwedzko-norweski zespół naukowca wzięło udział osiemdziesięcioro 11-letnich uczniów z regionu Smaland. Zostały one wybrane na podstawie testu rozpoznawania słów i podzielone na trzy grupy: dobrze czytający, z pewnymi trudnościami oraz z dużymi trudnościami w czytaniu.
Uczestnicy zostali poproszeni o przeczytanie 12 słów podczas ekspozycji na cztery poziomy wizualnego białego szumu (od zera do wysokiego). Test polegał na ocenie, ile słów potrafili odczytać poprawnie i zapamiętać.
Wcześniejsze badania wykazały, że dzieci z trudnościami w koncentracji i/lub ADHD lepiej rozwiązują zadania poznawcze, gdy są wystawione na słuchowy biały szum.
– Biały szum, na który my wystawialiśmy dzieci, zwany także wizualnym szumem pikselowym, zadziałał tak, jak danie osobie z wadą wzroku odpowiednich okularów: wpływ na czytanie i pamięć był natychmiastowy – mówi naukowiec.
Grupa z dużymi trudnościami w czytaniu prawidłowo odczytywała i zapamiętywała więcej słów. Istotne był jednak poziom białego szumu: poprawę wyników spowodował średni, pogorszenie – wysoki lub brak szumu.
Jednocześnie nie zanotowano negatywnego wpływu szumu na dzieci, które czytają dobrze i średnio.
Göran Söderlund chce teraz zbadać wpływ białego szumu dokładniej. Ma nadzieję, że nowe badania mogą odpowiedzieć na pytanie, czy ćwiczenie z białym szumem przez dłuższy czas może prowadzić do trwałej poprawy.
Wyniki badań zostały opublikowane w „Brain and Behavior”.
____________________________________________
źródło: University of Gothenburg