Cyfrowa rekonstrukcja puszki mózgowej prastarej ryby. Cyfrowa rekonstrukcja puszki mózgowej prastarej ryby. IVPP

Ucho ze skrzeli

Odkryto skamieliny dowodzące, że „przodkiem” ludzkiego ucha środkowego są skrzela ryb.

Badacze już wcześniej opowiadali się za słusznością owej tezy, opierając się na danych embriologicznych. Ucho środkowe (zbudowane z młoteczka, strzemiączka i kowadełka) zamienia dźwięki na impulsy elektryczne odbierane i analizowane przez mózg, dzięki czemu słyszymy. Według obecnej wiedzy powstało z przetchlinek (inaczej tryskawek) – szczątkowych otworów skrzelowych. Uformowały się one z przekształcenia pierwszej szczeliny skrzelowej. Przetchlinki występują u współczesnych rekinów i płaszczek – stanowią u tych ryb element układu oddechowego i służą do pobierania wody, którą opłukiwane są skrzela.

Co ważne, do tej pory dowodów rzeczowych potwierdzających obecność przetchlinek u pierwszych kręgowców wciąż brakowało. Teraz dostarczyła ich grupa badaczy z Instytutu Badań Kręgowców i Paleontologii Chińskiej Akademii Nauk. Odnaleźli oni siedem liczących ponad 400 mln lat skamieniałości ryb pancernych Galeaspida z zachowanymi listkami skrzelowymi z pierwszej szczeliny skrzelowej, która w toku ewolucji przekształciła się w ucho środkowe. Naukowcy uważają znalezisko za brakujące ogniwo w historii ewolucji łuków skrzelowych. Wyniki badań opublikowali w czasopiśmie „Frontiers in Ecology and Evolution”.

Wiedza i Życie 8/2022 (1052) z dnia 01.08.2022; Sygnały; s. 5