Orientacja w przestrzeni poprawia zdolności językowe Orientacja w przestrzeni poprawia zdolności językowe Shutterstock

Orientacja w przestrzeni poprawia zdolności językowe

Dzięki specjalnym lekcjom geografii można „podkręcić” inteligencję werbalną uczniów.

Dla naszych dalszych przodków dobre orientowanie się w przestrzeni było zdecydowanie ważniejsze niż umiejętności werbalne. Dlatego neuronauka zakłada, że rejony mózgu odpowiedzialne za zdolności poznania przestrzennego (czyli np. rotowania w wyobraźni obiektów) są stare ewolucyjnie. Ale według badaczy te same rejony wspierają również umiejętności werbalne. Oznaczałoby to, że poprawa zdolności przestrzennych miałaby wpływ na inteligencję werbalną.

Koncepcję tę postanowili poddać empirycznemu testowi neuronaukowcy z kilku amerykańskich uczelni, a wyniki swojej pracy przedstawili na łamach „Science Advances”. Badacze porozumieli się z pięcioma liceami ze stanu Virginia, których uczniom zaproponowano specjalny „Kurs geoprzestrzenny” – analizowali oni między innymi, jak dokładnie komputerowe mapy odwzorowują realny teren. Celem testu, oprócz zdobycia wiedzy, była poprawa zdolności poznania przestrzennego. I rzeczywiście taka poprawa nastąpiła (w badaniach wzięło udział 182 uczestników, których porównano z liczącą 105 osób grupą kontrolną).

Drugi etap badania polegał na sprawdzeniu, czy w grupie kursantów poprawią się również wyniki testów inteligencji werbalnej (czyli m.in. umiejętności rozwiązywania sylogizmów). Tu również odnotowano poprawę w zestawieniu z grupą kontrolną.

Naukowcy poprosili również kilkudziesięciu uczniów o zgodę na przebadanie za pomocą skanera fMRI kilkukrotne w ciągu roku szkolnego. Dzięki temu dowiedzieli się, że wraz z upływem czasu u uczestników kursu geoprzestrzennego rosła aktywność tych rejonów mózgu, które są mocno zaangażowane w poznanie przestrzenne. Co więcej, owe zmiany aktywności lepiej przewidywały poprawę inteligencji werbalnej niż tradycyjne testy czy szkolne oceny.

Neuronauka obiecywała, piszą badacze na łamach „Science Advances”, że poznawanie tajemnic mózgu będzie również wspierało edukację. Wyniki ich badania spełniają tę obietnicę, dając wskazówkę twórcom programów szkolnych, jak można poprawić inteligencję werbalną uczniów.