Reklama
Aneta Brzezicka. Aneta Brzezicka. Anna Amarowicz/Pulsar
Człowiek

Wideokast 4. Aneta Brzezicka: Mózg jest młodszy, kiedy idzie w tango

Wideokast 3. Renata Stachowicz-Rybka: Rośliny zeznają szczerze
Środowisko

Wideokast 3. Renata Stachowicz-Rybka: Rośliny zeznają szczerze

Do czego paleobotaniczka potrzebuje intuicji, a do czego zębów nosorożca? Jaką teraźniejszość opisują dawno umarłe roślinne szczątki? Jakie ludzkie zbrodnie można dzięki nim udowodnić? Odpowiada dr hab. Renata Stachowicz-Rybka, profesorka Instytutu Botaniki im. Władysława Szafera PAN w Krakowie.

Dlaczego taniec, malowanie czy gry komputerowe utrzymują mózg w dobrej kondycji? Czym jest luka jego wieku? Co odliczają zegary mózgowe? Odpowiada psycholożka dr hab. Aneta Brzezicka, prof. Uniwersytetu SWPS.

„Gracze w gry komputerowe pod względem zdolności utrzymania uwagi i percepcji, prędkości przetwarzania informacji, przełączania między bodźcami – mogą przewyższać osoby, które nie grają, albo które mają w tej dziedzinie niewielkie doświadczenie”. To wniosek z artykułu, który w 2023 r. ukazał się „Scientific Reports”.

Gry powróciły w roku 2025 za sprawą artykułu w „Nature Communications”, którego gościni pulsara jest współautorką. Z tym że tym razem działania twórcze zostały zdefiniowane szerzej: od tańca i muzyki po sztuki wizualne. Przeanalizowano dane neuroobrazowe i ankiety od ponad 1,4 tys. uczestników z 13 krajów. Przy czym część była w danej dziedzinie ekspertami, a część osobami początkującymi.

Wniosek? Regularne uprawianie twórczych aktywności pomaga zachować „młodszy” mózg, ale nawet krótkie działania przynoszą zauważalne efekty.

O tych badaniach i szerzej o naszym „centrum dowodzenia” opowiada prof. Brzezicka.

Cieszymy się, że oglądacie nasze wideokasty. Powstają one także dzięki wsparciu naszych cyfrowych prenumeratorów. Aby do nich dołączyć – i skorzystać w pełni z oferty pulsara, „Scientific American” oraz „Wiedzy i Życia” – zajrzyjcie tutaj.

WSZYSTKIE ROZMOWY ZNAJDZIECIE TUTAJ

Reklama