Wideokast 4. Aneta Brzezicka: Mózg jest młodszy, kiedy idzie w tango
„Gracze w gry komputerowe pod względem zdolności utrzymania uwagi i percepcji, prędkości przetwarzania informacji, przełączania między bodźcami – mogą przewyższać osoby, które nie grają, albo które mają w tej dziedzinie niewielkie doświadczenie”. To wniosek z artykułu, który w 2023 r. ukazał się „Scientific Reports”.
Gry powróciły w roku 2025 za sprawą artykułu w „Nature Communications”, którego gościni pulsara jest współautorką. Z tym że tym razem działania twórcze zostały zdefiniowane szerzej: od tańca i muzyki po sztuki wizualne. Przeanalizowano dane neuroobrazowe i ankiety od ponad 1,4 tys. uczestników z 13 krajów. Przy czym część była w danej dziedzinie ekspertami, a część osobami początkującymi.
Wniosek? Regularne uprawianie twórczych aktywności pomaga zachować „młodszy” mózg, ale nawet krótkie działania przynoszą zauważalne efekty.
O tych badaniach i szerzej o naszym „centrum dowodzenia” opowiada prof. Brzezicka.