Reklama
Anna Amarowicz/Pulsar
Człowiek

pulsar nadaje. Sygnał 163. Piotr Lewulis: Dezinformacja to tona rozpędzonej blachy

Sporo prawd, sporo kłamstw. Jak AI wpływa na wybory polityczne
Technologia

Sporo prawd, sporo kłamstw. Jak AI wpływa na wybory polityczne

Kluczem do sukcesu algorytmów jest „zarzucanie” rozmówców faktami. A że ich priorytetem jest skuteczność, to potrafią zmyślać, szczególnie agitując na rzecz prawicowych polityków. [Artykuł także do słuchania]

Jak nie stracić zaufania do dowodów i ekspertów? Jakimi narzędziami walki z kłamliwymi informacjami dysponują organy ścigania? Czym jest biały wywiad? Odpowiada dr Piotr Lewulis, dyrektor Centrum Nauk Sądowych oraz pracownik Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. [wideokast]

– Jako i pieszy, i rowerzysta, i kierowca samochodu wiem, że ponad tona rozpędzonej blachy to bardzo niebezpieczna rzecz – stwierdza gość pulsara.

I nie mówimy dosłownie o niebezpieczeństwach na ulicach.

Autami w naszej rozmowie są Internet, portale społecznościowe, sztuczna inteligencja. A właściwie dezinformacja, którą można dzięki nim szerzyć.

Państwo stara się z tym problemem radzić narzędziami prawnymi. Organy ścigania – metodami śledczymi. Obywatel także ma pewne możliwości we własnych rękach i głowach.

O nich wszystkich opowiada dr Lewulis, który koncentruje się na zjawiskach patologii w przestrzeni cyfrowej – od cyberprzestępczości po rozprzestrzenianie teorii spiskowych i dezinformacji.

Tą rozmową rozpoczynamy comiesięczny cykl związany z projektem Centrum Współpracy i Dialogu UW „Nauka sprawdza”. Inicjatywa ta, finansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego została stworzona z myślą o edukacji społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem odbiorców z grupy wiekowej 16–49 lat. Jego główne filary to wzmacnianie kapitału społecznego nauki i naukowców, budowanie odporności społecznej oraz dialog między środowiskiem akademickim a otoczeniem.

|||

Cieszymy się, że słuchacie naszych podkastów i oglądacie nasze wideokasty. Powstają one także dzięki wsparciu naszych cyfrowych prenumeratorów. Aby do nich dołączyć – i skorzystać w pełni z oferty pulsara, „Scientific American” oraz „Wiedzy i Życia” – zajrzyjcie tutaj.

WSZYSTKIE ROZMOWY ZNAJDZIECIE TUTAJ

Reklama