Salamandra plamista. Dokonano obserwacji, że u tego gatunku może dojść do ampleksusu dwóch samców. Salamandra plamista. Dokonano obserwacji, że u tego gatunku może dojść do ampleksusu dwóch samców. Shutterstock

Życie seksualne zwierząt: minął czas obrzydzenia

Te przyjemności. Po co zwierzęta się masturbują i uprawiają seks oralny

Te przyjemności. Po co zwierzęta się masturbują i uprawiają seks oralny

W przyrodzie to zjawisko powszechne. Zwierzęta masturbują się i zaspokajają oralnie oraz uprawiają jednopłciowy seks. Czemu służą te zachowania?

Biolodzy obserwujący zachowania zwierząt powstrzymują się z reguły od moralnych ocen ich postępków. Nauka w powszechnym przekonaniu ograniczać się powinna do ustalania obiektywnych faktów. Badacze jednak to tacy sami ludzie jak my, pospolici laicy, i często, świadomie lub nie, na ich osądy wpływają uznawane w społeczeństwach etyczne reguły.

W niektórych dziedzinach naukowych miewa to duży wpływ na rozwój naszej wiedzy. Za przykład może posłużyć historia badań życia seksualnego zwierząt. Znany brytyjski ornitolog Edmund Selous, opisując w 1906 r. swe prowadzone w Holandii obserwacje grupy samców batalionów (Calidris pugnax), zauważył, że znajdowała się wśród nich para wyróżniająca się osobliwym zachowaniem. Jeden z nich „bez przerwy, jak by to powiedzieć, mylnie traktował swego partnera tak, jakby był on samicą”.

Wiedza i Życie 12/2023 (1068) z dnia 01.12.2023; Chichot zza wielkiej wody; s. 3