Muszka owocowa (Drosophila melanogaster). Muszka owocowa (Drosophila melanogaster). nechaevkon / Shutterstock

Peptyd z nasienia muszki owocowej

Peptyd przekazywany w trakcie kopulacji przez samca poprawia pamięć długoterminową u samic.

Muszka owocowa (Drosophila melanogaster) od lat służy jako tzw. gatunek modelowy do przeprowadzania szerokiego spektrum badań. Choć uchodzi za jeden z najlepiej opisanych i poznanych organizmów na świecie, naukowcy z Université Paris Sciences et Lettres dokonali niezwykłego odkrycia. W nasieniu samców muszki zidentyfikowano tzw. peptyd płciowy, który w trakcie kopulacji przekazywany jest samicom, a następnie trafia do ich mózgu. W przeprowadzanych doświadczeniach samice nauczono kojarzenia konkretnego zapachu z porażeniem prądem elektrycznym. Okazało się, że osobniki, które przedtem kopulowały, zapamiętywały lekcję i unikały miejsc, gdzie unosił się charakterystyczny zapach. Podobnego zachowania nie odnotowano natomiast u samic, które się nie parzyły. Kolejne badania potwierdziły, że za zjawisko to odpowiada obecny w nasieniu peptyd płciowy regulujący funkcjonowanie neuronów odpowiedzialnych za pamięć długotrwałą. Badacze na razie nie wiedzą, w jaki sposób cząsteczka trafia z układu rozrodczego do mózgu. Zdolność ta wymaga bowiem przekroczenia ochronnej bariery krew–mózg.

Wiedza i Życie 1/2020 (1021) z dnia 01.01.2020; Sygnały; s. 15