Budowa zewnętrzna (A) i wewnętrzna (B-F) P. massiliensis widziana w transmisyjnym mikroskopie elektronowym (TEM). Budowa zewnętrzna (A) i wewnętrzna (B-F) P. massiliensis widziana w transmisyjnym mikroskopie elektronowym (TEM). 2019 Brahim Belhaouari, Baudoin, Gnankou, Di Pinto, Colson, Aherfi and La Scola

Sensacja ze świata wirusów

Jeden z tych mikroskopijnych tworów ma cechy żywego organizmu.

Wirusy, które nie posiadają własnego metabolizmu, a rozmnażać się mogą jedynie w organizmie gospodarza, zostały zepchnięte na margines i wykreślone z definicji życia, stając się tworami z jego pogranicza. Ich prosta budowa (białkowa otoczka i materiał genetyczny) uniemożliwia im samodzielne podjęcie procesów metabolicznych, dopóki nie zainfekują innego organizmu. Poczynione niedawno rewolucyjne odkrycie podważa jednak ten dogmat. Okazuje się bowiem, że niektóre wirusy samodzielnie wytwarzają energię, choć wciąż nie wiadomo, do czego ją wykorzystują.

Badacze z francuskiego Institut de Recherche pour le Développement pod lupę wzięli Pandoravirus massiliensis, który należy do tzw. wirusów gigantów (są większe od komórek bakterii, a pierwszego przedstawiciela tej grupy – mimiwirusa – opisano w 2003 r.). Okazało się, że wytwarza się u niego potencjał błonowy (napięcie elektryczne między wnętrzem komórki a środowiskiem zewnętrznym). Potencjał taki powstaje na skutek przebiegu reakcji metabolicznych we wszystkich żywych komórkach. W trakcie testów wykazano, że P. massiliensis posiada osiem genów zbliżonych budową do tych używanych przez inne organizmy w kluczowym etapie produkcji energii (cykl kwasów trikarboksylowych, tzw. cykl Krebsa). Gdy geny te wprowadzono do komórek bakteryjnych, na podstawie kilku z nich powstały enzymy uczestniczące w przemianach energetycznych. Badacze uważają, że pandorawirusy powinny być klasyfikowane jako zupełnie nowa grupa organizmów, bowiem są znacznie bliżej życia niż klasyczne wirusy.

Wiedza i Życie 1/2021 (1033) z dnia 01.01.2021; Sygnały; s. 6