Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pixabay

Krwiopijcy z mezozoiku

Kleszcze są nie tylko utrapieniem dzisiejszych zwierząt i amatorów leśnych wędrówek. Kiedyś nękały również dinozaury.

Jeden z tych małych pasożytów został odnaleziony, wraz z piórem dinozaura, w kawałku bursztynu pochodzącego z Myanmaru. Liczył 99 mln lat, a zatem żył w kredzie, ostatnim okresie epoki mezozoicznej. – To jedno z tych znalezisk, o których marzą badacze dawnych form życia – mówi Ricardo Pérez-de la Fuente, paleontolog z Oxford University Museum of Natural History, współautor badań.

Analizy wykazały, że pradawny krwiopijca z bursztynu wgryzał się w skórę teropoda – dwunożnego szybkiego drapieżcy, którego przedstawiciele dali początek współczesnym ptakom. W innym kawałku bursztynu tego samego wieku natrafiono na dwa kolejne kleszcze oraz larwę chrząszcza zamieszkującego gniazda dinozaurów. – Niezwykle rzadko odnajdujemy tak stare pasożyty wraz z ich gospodarzami. Bardzo wiele współczesnych kleszczy żywi się krwią ptaków, tak jak ich przodkowie żywili się poprzednikami ptaków – zauważa Pérez-de la Fuente. Wyniki badań opublikowało w grudniu 2017 r. czasopismo „Nature Communications”. Kleszcz okazał się jeszcze nieznany nauce, więc odkrywcy ochrzcili go mianem Deinocroton draculi, czyli „straszliwym kleszczem Drakuli”.

Wiedza i Życie 2/2018 (998) z dnia 01.02.2018; Sygnały; s. 15