Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pixabay

Dlaczego nietoperze tyją?

Kolejne badania potwierdzają negatywny wpływ rolnictwa na środowisko.

W Kostaryce nietoperze odżywiające się nektarem kwiatowym stanęły w obliczu niebezpieczeństwa związanego z intensywną uprawą bananowców. Naukowcy zabezpieczyli próbki kału osobników żerujących w środowisku naturalnym, na plantacjach ekologicznych i konwencjonalnych, opartych na monokulturze. Ocenie podlegały też masa i wygląd zwierząt. Szybko stwierdzono, że te żerujące na uprawach są sporo cięższe od pobratymców żyjących w lesie deszczowym z uwagi na dostępność pokarmu. Lecz to nie ilość, ale jego jakość była decydująca. Badania wykazały bowiem, że u nietoperzy z konwencjonalnych plantacji różnorodność drobnoustrojów jelitowych była znacznie ograniczona. To może negatywnie rzutować na zdrowie zwierząt. Dla odmiany mikrobiom ssaków z plantacji ekologicznych nie odbiegał znacznie od tych żyjących w lasach. Co więcej, niektóre ze szczepów bakterii występowały tylko u „tłuściochów”, co sugeruje, że mogą mieć związek z metabolizmem lipidów i otyłością. Pojawiły się też szczepy charakterystyczne tylko dla nietoperzy leśnych.

W trakcie pobierania pokarmu (nektaru) nietoperze zapylają kwiaty bananowców.Julian SchneiderW trakcie pobierania pokarmu (nektaru) nietoperze zapylają kwiaty bananowców.

Co ciekawe, podobne zjawisko – dysbioza jelitowa – występuje też u ludzi spożywających nadmierne ilości żywności typu fast food. W kolejnym etapie badań naukowcy chcą sprawdzić, czy ta obfita niezróżnicowana dieta może wywierać długofalowe skutki dla zdrowia nietoperzy. Podkreślają też, że komercyjne rolnictwo na dużą skalę negatywnie oddziałuje na kondycję dziko żyjących zwierząt i dlatego potrzebne są zmiany w celu opracowania bardziej zrównoważonych metod uprawy bananowców.

Wiedza i Życie 11/2021 (1043) z dnia 01.11.2021; Sygnały; s. 9