Samica H. fleischmanni w czasie snu. Przez przezroczyste ciało widać jajniki i obecne w nich jaja (lewa i prawa strona). Samica H. fleischmanni w czasie snu. Przez przezroczyste ciało widać jajniki i obecne w nich jaja (lewa i prawa strona). AMNH

Po co żaba zakłada pelerynę niewidkę

Zwierzęta o przezroczystym ciele to prawdziwa rzadkość. Do tej pory wykazano, że należą do nich niektóre gatunki krewetek, owadów, meduz i żab. W przeprowadzonych badaniach pod lupę wzięto zamieszkujące Amerykę Południową żaby z gatunku Hyalinobatrachium fleischmanni.

W ciągu dnia te żaby zapadają w sen przyczepione do spodniej strony liści. To właśnie wtedy następuje biologiczny fenomen – żaby zwiększają przezroczystość swego ciała o 34–61%. Tym samym stają się mniej widoczne dla drapieżników i zwiększają swoje szanse na przetrwanie. Prześwitujące stają się kończyny, skóra i mięśnie, dlatego można dostrzec ich narządy wewnętrzne. Na drodze do osiągnięcia tego kamuflażu stoją jednak ciągle krążące w obrębie organizmu krwinki czerwone.

Badacze z Duke University (USA) odkryli, że na czas przybierania pelerynki niewidki żaby chowają aż 89% krwinek w wątrobie. Gdy płazy budzą się i stają aktywne, komórki wracają do krwiobiegu, a przezroczystość zanika. Badania prowadzone na żabach mogą spowodować naukową rewolucję. Uaktywniając przezroczysty tryb, H. fleischmanni wymyka się bowiem biologicznym dogmatom. Dlaczego takie nagromadzenie erytrocytów w wątrobie nie prowadzi do zakrzepu? Dzięki czemu komórki organizmu funkcjonują prawidłowo, chociaż erytrocyty przestają zaopatrywać je w tlen? Jeśli naukowcom uda się znaleźć odpowiedzi na te pytania, uzyskana wiedza z pewnością zostanie wykorzystana praktycznie, może np. pomóc w opracowaniu nowej klasy leków kardiologicznych.

Wiedza i Życie 2/2023 (1058) z dnia 01.02.2023; Sygnały; s. 5