Samica nietoperza lecąca z młodymi. Samica nietoperza lecąca z młodymi. Yuval Barkai

Czy ciąża wpływa na zachowanie nietoperzy?

Baby brain, amnezja ciążowa czy pregnezja – pod tymi nazwami kryją się zaburzenia poznawcze, na które skarży się aż 50–80 proc. ciężarnych kobiet. Naukowcy sprawdzili, czy takie problemy mają nietoperzyce.

Do zaburzeń u kobiet w ciąży należą m.in. problemy z pamięcią i koncentracją, roztargnienie, trudności z podejmowaniem decyzji. Do tej pory naukowcy zajmowali się badaniem tego zjawiska u ludzi. Tym razem zespół specjalistów z Uniwersytetu Telawiwskiego (Izrael) postanowił sprawdzić, czy występuje ono także u innych ssaków, a konkretnie nietoperzy z gatunku Pipistrellus kuhlii.

W ramach badań sprawdzano, czy ciąża wpływa na jakość echolokacji u samic. To właśnie dzięki echolokacji nietoperze „widzą” w ciemności. Jak to się dzieje? Ultradźwięki wytwarzane są przez krtań, a następnie emitowane przez nos i pysk. Niezwykle czułe uszy odbierają echo, czyli fale dźwiękowe odbite od przeszkód, co umożliwia zwierzęciu orientację w terenie i polowanie. Ale w trakcie ciąży masa samic wzrasta nawet o 20%, co może przełożyć się na ich zdolność do efektywnego wydawania dźwięków. Tezę tę potwierdzają badania opublikowane na łamach „BMC Biology”. Okazało się, że ciężarne samice wydawały o ok. 20% mniej dźwięków. Dodatkowo latały wolniej i niżej niż samice, które w ciąży nie były. Jak podkreślają naukowcy, ograniczona emisja dźwięków osłabia zdolność do orientacji w terenie i zdobywania pożywienia w czasie, kiedy jest ono szczególnie potrzebne. Wcześniejsze badania wykazały, że ciąża wpływa też na zmianę diety. Zjawisko tłumaczono problemami z lotem, co miało być skutkiem zwiększonej masy ciała. Teraz okazuje się, że może to wynikać również z zaburzeń echolokacji i trudności w upolowaniu konkretnej ofiary.

Wiedza i Życie 6/2023 (1062) z dnia 01.06.2023; Sygnały; s. 6