Shutterstock

Rasy psów: nowa klasyfikacja

Linie hodowlane oparte na genach mówią dużo więcej na temat cech charakterystycznych niż rasa.

Według Fédération Cynologique Internationale, największej światowej organizacji zrzeszającej krajowe związki kynologiczne, istnieje 365 osobnych ras psów. Tymczasem określenie genetycznego podłoża cech behawioralnych, które odróżniają od siebie te rasy, od dawna stanowiło naukowe wyzwanie. W przeprowadzonym ostatnio badaniu naukowcy zebrali sekwencje DNA ponad 4000 udomowionych i dzikich psów, aby poznać genetyczne zależności między nimi. Odkryli, że czasami są one sprzeczne z konwencjonalnymi kategoriami rasowymi, stworzonymi przez człowieka. Zamiast zakładać pokrewieństwo pomiędzy wybranymi rasami, naukowcy znaleźli inną metodę grupowania psów na podstawie ich genów.

Grafika: Emily V. Dutrow i MSJONESNYCSN06_79_Faktograf-01-sa0523Gsci31pl_NIEZNANE

Analiza wykazała, że psy można podzielić na 10 „linii hodowlanych”, blisko spokrewnionych pod względem genetycznym. Chcąc sprawdzić, czy psy w obrębie poszczególnych linii hodowlanych wykazują podobne cechy, naukowcy zestawili swoje dane z ankietami na temat zachowania, wypełnionymi przez właścicieli około 46 tys. rasowych psów. Stwierdzili, że zwierzęta każdej z linii hodowlanych wykazują wiele cech wspólnych, które mogą być powiązane z określonymi wariantami genetycznymi. „Odkryliśmy serię genów, które okazały się ważne dla rozwoju mózgu u psów pasterskich” – mówi Elaine A. Ostrander z National Human Genome Research Institute, współautorka badania opublikowanego w „Cell”. „To doskonały punkt wyjścia dla badań nad tym, w jaki sposób psy pasterskie zaganiają stada”.

Świat Nauki 6.2023 (300382) z dnia 01.06.2023; Faktograf; s. 79