Shutterstock
Struktura

Być jak swoje lepsze Ja

Człowiek lepiej się uczy, kiedy nauczycielem jest jego sobowtór – udowodnili naukowcy z University of Lausanne i Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne.
Umiejętności interpersonalne wymagają opanowania szerokiego zakresu kompetencji, takich jak komunikacja i adaptacja do różnych sytuacji. W trakcie szkoleń wykorzystuje się filmy, na których skuteczne zachowania prezentują specjaliści, a adepci uczą się poprzez mimikrę behawioralną. Jednak nowe technologie pozwalają na nowe sposoby projektowania szkoleń. Prowadzić je mogą awatary lub sobowtóry uczestników. Skuteczniej?
„Biorąc pod uwagę, że rzeczywistość wirtualna jawi się jako cenne środowisko szkoleniowe, porównujemy dwa różne warunki demonstracji w rzeczywistości wirtualnej” – piszą w „PLOS ONE” naukowcy z University of Lausanne i Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne.
Uczestnicy, których poziom poczucia własnej skuteczności został uprzednio sprawdzony, dwukrotnie wygłaszali przemówienie przed wirtualną publicznością. Przed drugim występem pokazano im na filmie, jak on powinien wyglądać, przy czym wzorem do naśladowania był – w zależności od tego, do której grupy zostali losowo przydzieleni – ich sobowtór lub awatar tej samej płci.
Wyniki pokazały, że trening prowadzony przez sobowtóry był najbardziej efektywny w przypadku mężczyzn i to o niskim poczuciu sprawstwa. Dlaczego?
„Obserwując swoje wirtualne Ja wygłaszające dobrą mowę, uczestnicy większą motywację do włożenia wysiłku w to zadanie i wytrwałości niż ci, którzy obserwowali nieznanego awatara” – twierdzą naukowcy.
____________________________________________
źródło: „PLOS ONE”

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną