Shutterstock
Struktura

Podkast 73. Karolina Safarzyńska, Janek Simon, Edwin Bendyk: Myślenie utopijne ma przyszłość

Utopia to zasada nadziei? Mechanizm odblokowujący wyobraźnię? A może pojęcie zbędne? Rozmowa z dr. hab. Karoliną Safarzyńską, ekonomistką z Uniwersytetu Warszawskiego, Edwinem Bendykiem, szefem Fundacji im. Stefana Batorego, i artystą wizualnym Jankiem Simonem.

Utopia. Wyspa bezludna? Kilka miesięcy temu zorganizowaliśmy tak zatytułowaną wspólnie z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Pulsar ma przyjemność współpracować z tą niezwykłą imprezą od lat – bierzemy m.in. udział w planowaniu cyklu Docs+Science.

Tym razem rozmawialiśmy o tym, jak to utopijne idee kształtują myśl o świecie. Zastanawialiśmy się, czy może obok tych upadłych są też utopie dobroczynne? Czy od wielkich zasad objawionych lepsze są mikroutopie? Jeśli tak, to gdzie ich szukać? Mieliśmy przyjemność dyskutować wybitnymi badaczkami i badaczami wątków utopijnych w kulturze, ekonomii, technologii.

Naszymi gośćmi byli:

Karolina Safarzyńska.Anna Amarowicz/pulsarKarolina Safarzyńska.

dr hab. Karolina Safarzyńska – badaczka ekonomii złożoności i przemian w kierunku zrównoważonego rozwoju, która analizuje wpływ ograniczonej racjonalności, efektów sieciowych i różnorodności preferencji na m.in. skuteczność polityki klimatycznej. Pracuje na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Janek Simon – artysta wizualny specjalizujący się w instalacjach interaktywnych. Metodami sztuki bada temat ewolucji cywilizacji i jej kresu. Inspiruje się teoriami i modelami naukowymi. Angażując do współpracy uczestników z całego świata, podważa tradycyjny, europocentryczny sposób jego widzenia. Janek studiował socjologię i psychologię.

Edwin Bendyk.Anna Amarowicz/pulsarEdwin Bendyk.

Edwin Bendyk – dziennikarz POLITYKI, aktywista społeczny i entuzjasta lokalnych mikroutopii. Szef Fundacji im. Stefana Batorego, twórca Ośrodka Badań nad Przyszłością Collegium Civitas.

Cieszymy się, że słuchacie naszych podkastów. Powstają one także dzięki wsparciu naszych cyfrowych prenumeratorów.
Aby do nich dołączyć – i skorzystać w pełni z oferty pulsara, „Scientific American” oraz „Wiedzy i Życia” – zajrzyjcie tutaj.