Walka z tarciem
Obserwuj nas. Pulsar na Facebooku:
W Sekcji Archeo w Pulsarze prezentujemy archiwalne teksty ze „Świata Nauki” i „Wiedzy i Życia”. Wciąż aktualne, intrygujące i inspirujące.
Zjawisko tarcia jest przyczyną dużych strat energetycznych w wielu urządzeniach. Szacuje się np., że 1/3 paliwa samochodu zużywana jest na pokonanie jego oporów. Dlatego inżynierowie wraz z naukowcami pracują nad stworzeniem smarów o jak najlepszych właściwościach. Teraz rozwiązanie problemu pojawiło się dzięki nanotechnologii oraz materiałowi, o którym ostatnio jest głośno, czyli grafenowi.
Pomysł zespołu z Argonne National Laboratory (USA) polega na zastosowaniu nanodiamentów oraz grafenu. Przygotowuje się z nich coś przypominającego w działaniu łożysko kulkowe. Drobinki nanodiamentu w trakcie ruchu dwóch trących o siebie powierzchni oklejają się płatkami grafenu i taka struktura toczy się pomiędzy mającym budowę zbliżoną do diamentu materiałem z amorficznego węgla (diamond-like carbon – DLC) a grafenem osadzonym na powierzchni krzemionki. Całość tej struktury otoczona jest dodatkowo teflonem.
Badania uzyskanych struktur wykazały, że współczynnik tarcia w takim systemie zmniejsza się w trakcie ruchu kilkaset razy, do wartości rzędu 0,004, dotychczas niemożliwej do osiągnięcia. Na zastosowanie takich struktur w praktyce musimy jednak jeszcze poczekać.
Dziękujemy, że jesteś z nami. Pulsar dostarcza najciekawsze informacje naukowe i przybliża wyselekcjonowane badania naukowe. Jeśli korzystasz z publikowanych przez Pulsar materiałów, prosimy o powołanie się na nasz portal. Źródło: www.projektpulsar.pl.