Mars Mars Shutterstock
Technologia

Włókna z marsjańskiej gleby odżywią i ogrzeją

Jednym z wielu czynników utrudniających ewentualną kolonizację Czerwonej Planety jest transport materiałów niezbędnych do budowy bazy czy uprawy roślin. Na ciekawy pomysł wpadli właśnie Chińczycy.

Nowe odkrycie powinno szczególnie zainteresować Elona Muska, który za cel obrał sobie kolonizację Marsa. Według niektórych to jedyna szansa na przetrwanie rasy ludzkiej. Jednym z wielu czynników utrudniających wprowadzenie tej odważnej wizji w życie jest transport materiałów niezbędnych do budowy bazy czy uprawy roślin. Zastanawiano się więc, na ile użyteczne byłyby te miejscowe. I tak badacze z Xinjiang Technical Institute of Physics and Chemistry (Chiny) wzięli pod lupę właściwości tamtejszej gleby bazaltowej. Stworzyli jej imitację, którą następnie poddali obróbce termicznej (w 1500°C) i mechanicznej – pokruszoną glebę umieszczano w maszynie formującej z niej włókna o średnicy 9,7–13,9 µm. Ich wytrzymałość okazała się zaskakująca. Wyniosła ok. 1320 mPA, czyli mniej więcej tyle samo co stalowego pręta. Otrzymany materiał przypominał właściwościami popularne włókno szklane wykorzystywane w budownictwie m.in. do wzmacniania konstrukcji betonowych.

Co więcej, włókna wykazują niezłe właściwości retencyjne – zatrzymują wodę lepiej niż marsjańska gleba, więc pomogłyby w uprawie roślin. Według badaczy nadawałyby się też do produkcji ubrań. Teraz użyteczność nowej technologii należy sprawdzić w symulatorze marsjańskich warunków, które znacznie odbiegają od tych panujących na Ziemi. Atmosfera Czerwonej Planety w 95% składa się z dwutlenku węgla, dociera tam szkodliwe promieniowanie, grawitacja jest niska, a średnia temperatura wynosi –60°C.

Wiedza i Życie 4/2024 (1072) z dnia 01.04.2024; Sygnały; s. 8