Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock
Technologia

Kroczą roboty na indywidualne zamówienie

Badacze z z University of Vermont informują o nowym rozwiązaniu, w którym wykorzystują algorytmy oparte na sprzężeniu zwrotnym.

Obserwuj nas. Pulsar na Facebooku:

www.facebook.com/projektpulsar

Większość robotów jest konstruowana przez inżynierów, którzy muszą skrupulatnie dopasować każdy ze sztucznych stawów i mięśni, aby bot był w stanie wykonać wyznaczone mu zadanie. Proces ten jest powolny i ograniczony ludzką wyobraźnią – powierzenie go algorytmowi mogłoby zapoczątkować nową dziedzinę – tworzenia „robotów na indywidualne zamówienie”, mówi informatyk Josh Bongard z University of Vermont. W ramach nowego eksperymentu on i jego współpracownicy wykorzystali algorytmy oparte na sprzężeniu zwrotnym do tworzenia w rekordowym czasie robotów kroczących różnego typu. Ich wyniki zostały niedawno opublikowane w „Proceedings of the National Academy of Sciences USA”.

Pierwsza wersja każdego z robotów była cyfrowo symulowaną bryłą galaretowatej substancji z 64 losowo rozmieszczonymi otworami niczym w bloku szwajcarskiego sera. Oprócz tego zawierała 64 losowo umiejscowione sztuczne płaty mięśniowe, które, zginając się, powodowały rozciąganie i zwężanie pobliskich części korpusu. Początkowo symulowany korpus podskakiwał w miejscu. Jednakże w miarę, jak algorytm dostosowywał położenie mięśni, a także lokalizację i wielkość otworów, zaczynał posuwać się skokowo do przodu. Dziewięć wersji później otwory się łączyły, w czego wyniku powstawało kilka krótkich „nóg” otoczonych mięśniami. Otrzymany w ten sposób cyfrowy bot był w stanie w każdej sekundzie pokonać odległość równą połowy długości swojego ciała, a cały proces jego rozwoju, który zespół powtórzył 100 razy na laptopie, trwał zaledwie 30 s.

Doskonalenie zdolności poruszania się poprzez iteracjęDoskonalenie zdolności poruszania się poprzez iterację

„Ich wielkim osiągnięciem jest to, że dokonali tego w bardzo krótkim czasie przy bardzo niewielkiej liczbie iteracji” – mówi Cecilia Laschi, inżynier mechanik z National University of Singapore, która bada miękkie roboty, lecz nie brała udziału w tych nowych pracach.

Następnie naukowcy odlali korpus z silikonu, otrzymując fizyczny obiekt wielkości mniej więcej połowy kostki mydła. Jako mięśni użyli maleńkich pęcherzy, które wyginały się po wpompowaniu kolejnych porcji powietrza. Robot przemieszczał się wolniej niż cyfrowa symulacja – o pół długości korpusu w ciągu minuty – lecz i tak znacznie szybciej niż czysto losowa wersja.

Maksymalizujące ruch korekty wyznaczano z wykorzystaniem optymalizacji typu gradientu prostego. Metoda ta, na której opiera się większość algorytmów uczenia maszynowego, znajduje optymalne rozwiązania problemów zawierających kłopotliwie dużą liczbę zmiennych. W tym przypadku zmiennymi były położenia mięśni, a także lokalizacje i rozmiary otworów. Algorytm wielokrotnie modyfikował je pod kątem założonego celu, dzięki czemu z każdą iteracją cały układ coraz lepiej działał.

Badacze wykorzystali tę samą technikę do zaprojektowania wirtualnych botów o innym przeznaczeniu, jak transportowanie lub wystrzeliwanie jakiegoś obiektu. W dalszej kolejności mają nadzieję tworzyć bardziej wyrafinowane maszyny.


Dziękujemy, że jesteś z nami. Pulsar dostarcza najciekawsze informacje naukowe i przybliża wyselekcjonowane badania naukowe. Jeśli korzystasz z publikowanych przez Pulsar materiałów, prosimy o powołanie się na nasz portal. Źródło: www.projektpulsar.pl.

Świat Nauki 4.2024 (300392) z dnia 01.04.2024; Skaner; s. 13
Oryginalny tytuł tekstu: "Krok po kroku"

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną