Dieta roślinna (wegetariańska) przynosi korzyści w zapobieganiu raka jelita grubego. Ale nie dla wszystkich. Dieta roślinna (wegetariańska) przynosi korzyści w zapobieganiu raka jelita grubego. Ale nie dla wszystkich. Shutterstock

Dieta roślinna chroni przed rakiem jelita grubego, ale nie wszystkich

Warzywa i rośliny strączkowe są korzystne przede wszystkim dla mężczyzn – białych i Japończyków. Dlaczego? Na to pytanie nie ma jeszcze odpowiedzi.

Aż o 60 proc. może do 2035 r. w Europie i Ameryce Płn. wzrosnąć liczba zgonów z powodu nowotworu jelita grubego – ostrzega Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem. Szczególnie zagrożeni są młodzi dorośli (jak nazwano osoby urodzone po 1990 r.) – w ich przypadku ryzyko zachorowania na nowotwór okrężnicy jest czterokrotnie, a na raka odbytnicy dwukrotnie wyższe niż u ich rodziców. Choć istotną rolę w rozwoju choroby nowotworowej odgrywają czynniki genetyczne, naukowcy uzasadniają przyrost zachorowań zmianami stylu życia, a zwłaszcza niezdrowymi nawykami żywieniowymi. Niepokojący jest zwłaszcza przyrost otyłości oraz zawartość w diecie żywności przetworzonej i tłustej.

Dlatego optymistycznie brzmią wnioski z badań naukowców z Kyung Hee University w Korei Południowej (publikacja w „BMC Medicine”). Wynika z nich, że spożywanie produktów pełnoziarnistych, warzyw i roślin strączkowych znacznie obniża ryzyko raka jelita grubego u mężczyzn. W ostatniej dekadzie pojawiały się już takie sygnały, ale bezpośredniego związku między dietą roślinną a hamowaniem rozwoju tego nowotworu nie wykazywano. Teraz – jak podkreśla główny autor badania – dr Jihye Kim, udało się go potwierdzić na wielotysięcznej grupie pacjentów: „Wśród populacji 79 952 amerykańskich mężczyzn u tych, którzy jedli najwyższe średnie dzienne ilości zdrowej żywności pochodzenia roślinnego, ryzyko raka jelita grubego było o 22 proc. niższe w porównaniu do tych, którzy z takiej diety korzystali okazjonalnie”. Rzecz najprawdopodobniej w przeciwutleniaczach zawartych w produktach roślinnych. Tłumią one stan zapalny, który rozwija się w przewodzie pokarmowym i po wielu latach może doprowadzać do raka.

Co ciekawe, diety roślinne obniżały ryzyko tylko u mężczyzn białych (o 24 proc.) i Japończyków (o 20 proc.), nie przynosiły zaś takich korzyści Afroamerykanom, Latynosom ani rdzennym Hawajczykom. Koreańscy uczeni nie dopatrzyli się ich również u kobiet, choć przebadali populację 93 475 Amerykanek. Jihye Kim tłumaczy, że może to wynikać z faktu, iż ryzyko ryzyko raka jelita grubego jest u mężczyzn większe niż u kobiet.

Różnice w obrębie płci i ras z pewnością wymagają kontynuacji badań.