||| ||| Shutterstock
Zdrowie

Probiotyki wymagają większej kontroli

Są kojarzone z bakteriami, które nie wyrządzają organizmowi żadnej szkody, za to mogą przynieść wiele korzyści. Pytanie, czy dotyczy to także preparatów wykorzystujących szczepy niespożywane tradycyjnie przez człowieka.

Stosowanie probiotyków może nieść za sobą pozytywne efekty zdrowotne. Na przykład przyjmowanie ich po antybiotykoterapii pozwala zminimalizować straty w korzystnym mikrobiomie jelitowym. Jednak w ostatnich latach na rynku pojawia się coraz więcej preparatów zawierających mikroorganizmy niewystępujące naturalnie w pożywieniu człowieka. Eksperci z United States Pharmacopeia (USP) uważają, że efekty zdrowotne tych bakterii powinny być kontrolowane bardziej restrykcyjnie, niż działanie np. pałeczek kwasu mlekowego, które występują w produktach fermentowanych, jedzonych przez ludzi od wielu pokoleń.

Specjaliści z USP zwracają też uwagę na to, że regulacje dotyczące produkcji, dystrybucji i kontroli probiotyków różnią się w zależności od kraju. I sugerują zmianę: wytyczne powinny być zunifikowane i wynikać z najnowszego stanu wiedzy naukowej. Tym bardziej że na bezpieczeństwo probiotyków mogą wpływać różne aspekty ich obrotu, np. temperatura przechowywania i transportu. Badacze przygotowali zestaw rekomendacji i opublikowali je na łamach „Regulatory Toxicology and Pharmacology”.

Poruszają w nich także temat wczesnych badań nad szczepami bakteryjnymi będącymi kandydatami do zastosowania w suplementach. Uważają, że etap testów na zwierzętach wydaje się w tym przypadku pozbawiony sensu. Każdy gatunek posiada bowiem unikatowy skład mikrobiomu, dlatego ani efektywność, ani bezpieczeństwo probiotyków nie powinny być sprawdzane na organizmie innym, niż docelowy.

W Polsce probiotyki mogą być sprzedawane nie tylko jako leki, ale też jako suplementy. Te drugie nie podlegają tak ścisłej kontroli, a producent nie ma obowiązku weryfikowania składu i działania produktu w całym okresie przydatności do spożycia. To sprawia, że konsumenci muszą w jego deklaracje wierzyć „na słowo”.