Pulsar - najnowsze badania naukowe. Pulsar - najnowsze badania naukowe. Shutterstock
Zdrowie

Komórki jajowe z komórek skóry – przyszła rewolucja w in vitro

Badacze z Oregon Health&Science University w Portland przetestowali nową metodę leczenia niepłodności. Jest szybsza i skuteczniejsza niż stosowane do tej pory. Można jednak przypuszczać, że wejdzie do praktyki nie wcześniej niż za 10 lat.

Na powodzenie tego eksperymentu wśród ludzi czekają przede wszystkim kobiety, które utraciły swoje gamety z powodu choroby, starzenia się lub leczenia raka. W przyszłości mogłyby z niej korzystać również jednopłciowe pary męskie, które pragną posiadać genetycznie spokrewnione ze sobą dzieci. Chodzi bowiem o obiecującą technikę leczenia niepłodności poprzez przekształcenie komórki skóry w komórkę jajową zdolną do produkcji pełnowartościowych embrionów. Zarodek wymagałby oczywiście przeniesienia do macicy matki zastępczej, ale wcześniej DNA partnerów mogłoby zostać połączone w zapłodnionej komórce jajowej, pochodzącej ze skóry jednego z nich.

Praca opublikowana w „Science Advances” przez zespół z Oregon Health&Science University w Portland wskazuje, że uzyskanie gamety z komórki somatycznej w laboratorium może być szybsze i skuteczniejsze niż do tej pory sądzono. Do tej metody zaadoptowano procedurę, która prawie 30 lat temu, bo w 1996 r., doprowadziła do sklonowania owcy Dolly. Wtedy zespół prof. Iana Wilmuta wyłuskał jądro z komórki gruczołu sutkowego owcy rasy Finn Dorset i umieścił je w komórce jajowej, tworząc zarodek, który zawierał całe DNA owcy.

Sięgnij do źródeł

Badania naukowe: Induction of somatic cell haploidy by premature cell division

Eksperyment w Oregonie został przeprowadzony na gryzoniach: naukowcy przetransferowali jądro komórki skóry myszy do mysiej komórki jajowej, która jest pozbawiona własnego jądra. Następnie pod wpływem cytoplazmy (płynu, który wypełnia komórki) w „nowej” komórce jajowej dawczyni wszczepione jądro odrzuciło podczas hodowli in vitro połowę swoich chromosomów. Był to kluczowy krok, dzięki któremu doszło do powstania haploidalnego jaja z pojedynczym zestawem chromosomów (proces podobny do mejozy, kiedy komórki dzielą się, aby wytworzyć dojrzałe plemniki lub komórki jajowe). Na koniec udało się zapłodnić nową komórkę jajową plemnikami i tak powstał diploidalny zarodek z dwoma zestawami chromosomów, a więc z równym wkładem genetycznym obojga rodziców.

Hodowla – jak piszą autorzy – trwała raptem kilka godzin, a nie wiele tygodni czy miesięcy. To największy sukces tej technologii. „Jeśli trwa tak krótko, to redukujemy ryzyko szkodliwych zmian genetycznych i epigenetycznych” – mówi współautorka badania, profesor położnictwa i ginekologii Paula Amato.

Skłonienie jądra komórki skóry do zmniejszenia liczby chromosomów o połowę, aby można je było następnie zapłodnić plemnikiem i stworzyć zdolny do życia zarodek, wydaje się mieć potencjał do zrewolucjonizowania procedury zapłodnienia in vitro. Obecnie dostępne opcje leczenia niepłodności zmuszają ludzi do korzystania z nasienia lub komórek jajowych od dawców i posiadania genetycznie niespokrewnionych dzieci. Wyprodukowanie (stworzenie?) komórek jajowych u pacjentów, którzy nie mają własnych brzmi jednak na tyle rewolucyjnie, że kliniczne wykorzystanie tej technologii w praktyce może być odległe nawet o dekadę – będzie bowiem wymagać skrupulatnej oceny bezpieczeństwa i skuteczności. A także wywoła zapewne wiele kontrowersji etycznych, które trzeba będzie rozstrzygnąć.