Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Serce robot
Holenderscy i brytyjscy badacze donoszą, że dokonali istotnego postępu w pracach nad stworzeniem nowego rodzaju sztucznego serca – skonstruowanego z elastycznych sztucznych mięśni i czujników. Serce takie, pokryte komórkami pacjenta, będzie mogło, jak twierdzi prof. Jolanda Kluin z Amsterdamu, działać przez lata, m.in. dzięki akumulatorowej baterii. Testy na zwierzętach rozpocząć się mają za trzy lata, z udziałem ludzi – do 2028 r.

Spacerujące rekiny
U południowych wybrzeży Australii badacze z University of Queensland zidentyfikowali 4 nowe gatunki rekinów, które zdolne są do poruszania się po gruncie za pomocą płetw. Dr Christine Dudgeon, jedna z uczonych biorących udział w tym odkryciu, uspokaja plażowiczów, że nie są one zdolne do ścigania ludzi na brzegu oceanu choćby dlatego, że ich długość nie sięga metra.

Miłość od pierwszego zapachu
W Stanach Zjednoczonych powstało biuro matrymonialne o nazwie Pheramor, które oferuje klientom znalezienie genetycznie kompatybilnego partnera na podstawie testu DNA. Istnieje jakoby 11 genów – związanych z układem immunologicznym – które mają wpływ na to, jakie osoby uznajemy za seksualnie atrakcyjne. Identyfikacja ta odbywa się drogą węchową.

Starożytne zabójstwo
Badacze z University of Manchester ustalili przyczynę zgonu młodej egipskiej damy imieniem Takabuti 2600 lat po śmierci i 186 lat po sprowadzeniu jej zmumifikowanego ciała z Egiptu do Irlandii Północnej. Została ona zamordowana ciosem noża w plecy.

Tylko wtedy, gdy się śmieję
Piętnastoletnia Jordan Coomer ze stanu Indiana w konsekwencji niefortunnej infekcji cierpi na narkolepsję, która sprawia, że mniej więcej co dwie godziny musi się zdrzemnąć na 20 min. Jej przypadek jest jednak bardziej złożony, bo Jordan ma również katalepsję i kiedy się śmieje, traci na moment przytomność. Mimo to prowadzi w miarę normalne życie.

Księżycowe cegły
Indie nie są jeszcze kosmiczną potęgą, ale naukowcy z Indian Institute of Science pod kierownictwem dr. Alokego Kumara pracują już nad przygotowaniem materiałów budowlanych dla przyszłych konstrukcji na powierzchni Księżyca. Używając surowca, który jest w 99,6% identyczny z próbkami gleby księżycowej, sprowadzonej na Ziemię w czasie programu Apollo, hinduscy badacze wyprodukowali 60 t cegieł, do których utwardzenia użyli bakterii powodujących biocementację.

Urok wolności
Rzadki młody żółw morski gatunku Caretta caretta, któremu nadano imię Yoshi, trafił 20 lat temu na kurację do akwarium w Kapsztadzie. Miał wtedy około roku i ważył 2 kg. Kuracja była udana i Yoshi, jedna z głównych atrakcji akwarium, stopniowo przybierał na wadze, by stać się zdrowym 183-kilogramowym nastolatkiem. Jego opiekunowie postanowili zwrócić mu wolność i 16 grudnia 2017 r. wypuścili go do oceanu z nadajnikiem radiowym na grzbiecie. W ciągu dwóch lat Yoshi przepłynął 35 tys. km i po odwiedzeniu Angoli skierował się do Australii. Dziennie pokonuje 48 km i jest nadzieja, że wkrótce spotka partnerkę.

Plaster mięsny
Jedzenie mięsa jest jakoby podobnym nałogiem jak picie alkoholu czy palenie tytoniu. Aby pomóc nowym wegetarianom wytrwać w ich słusznym postanowieniu, prof. Charles Spence z Oxford University opracował plaster antymięsny zawierający bekon i pozwalający na zmniejszenie stresu związanego ze zmianą diety. Produkcji plastra podjęła się irlandzka firma Strong Roots.

Najstarszy pył kosmiczny
Philipp Heck, astrofizyk z University of Chicago, po zbadaniu meteorytu Murchisona, który spadł na Ziemię 50 lat temu, twierdzi, że odkrył w nim ślady pyłu kosmicznego, liczącego 7 mld lat, a zatem znacznie starszego od Słońca.

Naukowe badania duchów
Trójka uczonych z Universiti Malaysia Kelantan przygotowuje się do otwarcia laboratorium mającego służyć naukowym badaniom ludzi opętanym przez duchy. Głównym źródłem informacji ma być kolor ich aury.

Wiedza i Życie 5/2020 (1025) z dnia 01.05.2020; Sygnały; s. 12