Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Smok rosyjski
W okolicy Orenburga, w pobliżu granicy z Kazachstanem, rosyjscy paleontolodzy odnaleźli skamieniałe szczątki żyjącego 250 mln lat temu jaszczura, do złudzenia przypominającego smoka – tyle że nielotnego. Potwór, nazwany garjaina, miał 3 m długości, wielki łeb i zęby ostre jak sztylety. Czy przeniósł się potem na Wawel?

I żyli długo i szczęśliwie…
Z badań amerykańskiej opinii publicznej, przeprowadzonych przez Pew Research Center, wynika, że pary połączone formalnie węzłem małżeńskim są, statystycznie biorąc, szczęśliwsze od tych, które mieszkają ze sobą bez ślubu, czyli żyją na kocią łapę. Jedną z przyczyn tego są, jak podejrzewają badacze, niejasności w kwestiach wspólnoty majątkowej.

Życie przybyło na meteorze
Od kilku lat wiadomo, że niektóre przemierzające przestrzeń kosmiczną komety zawierają substancje organiczne niezbędne do rozwoju życia. Ostatnio zespół prof. Yoshikiro Furukamy z Uniwersytetu Tohoku dokonał dodatkowego ważnego odkrycia, odnajdując w dwu meteorach, znalezionych w Maroku i w Australii, ślady rybozy, cukru stanowiącego jeden ze związków chemicznych, z których zbudowane jest RNA.

Jaki stary jest nasz pies?
Powszechnie uważa się, że psy starzeją się mniej więcej 7 razy szybciej niż ludzie, czyli wiek biologiczny 5-letniego psa odpowiada wiekowi 35-letniego człowieka. Bardziej wnikliwe badania pozwoliły relację tę uściślić i – jak twierdzą badacze z University of California w San Diego, którzy użyli labradorów jako modelowych psów – właściwa formuła wygląda następująco: 16 × ln(wiek psa) + 31 = równoważny wiek ludzki.

Australijskie powietrze
Profesor Brian Oliver z University of Technology Sydney twierdzi, że atmosfera w jego mieście jest tak zanieczyszczona, że bywają dni, kiedy spędzenie 12 godzin na „świeżym powietrzu” odpowiada wypaleniu 32 papierosów. Co za oszczędność dla miejscowych palaczy.

Lekarstwo na kaca
Badacze z indyjskiego uniwersytetu w Mumbaju odkryli skuteczne lekarstwo na kaca. Jest to mieszanka wody kokosowej (10%), soku z gruszki (65%) i soku z limonki (25%). Jeśli woda kokosowa jest trudno dostępna, można ją zapewne zastąpić wodą z kranu. Skuteczność tej mikstury można poprawić, zagryzając ją serem, pomidorem i ogórkiem.

Pożary topią lodowce
Jak twierdzi dr Newton de Magalhaes Neto z Uniwersytetu Stanowego w Rio de Janeiro, niedawne pożary lasów w Amazonii spowodowały przyspieszenie topnienia andyjskich lodowców w Brazylii, Peru i Boliwii o 12–14%.

Nie śpij za długo
Jak wiadomo, niedobór snu negatywnie wpływa na zdrowie. Okazuje się jednak, że równie złe skutki ma też jego nadmiar. Prowadzone przez chińskich lekarzy przez 6 lat obserwacje 31 750 zdrowych dorosłych wykazały, że ludzie, którzy śpią 9 lub więcej godzin na dobę, są o 23% bardziej narażeni na wylew krwi do mózgu. Podobny efekt mają przydługie drzemki (ponad 90 min) w ciągu dnia.

DNA zamiast krzemu
Izraelscy i szwajcarscy badacze opracowali metodę gromadzenia danych w łańcuchach syntetycznego DNA. Nowa technika umożliwia zakodowanie ogromnej ilości informacji (215 000 terabajtów w 1 g DNA), a następnie ukrycie jej w jakimkolwiek przedmiocie codziennego użytku. Będzie można ją odczytać w dowolnym momencie – nawet po dziesiątkach lub setkach lat. Jeden z badaczy, Robert Grass, schował cały album muzyczny (15 megabajtów) w szklanym paciorku.

„Mięsny szczyt” coraz bliżej
W liście do „The Lancet Planetary Health Journal” 50 specjalistów od klimatologii twierdzi, że zapobieżenie dalszemu ocieplaniu się klimatu nie będzie możliwe, jeśli do 2030 r. świat nie zatrzyma ciągłego wzrostu konsumpcji białka zwierzęcego. Aż 80% ziemi uprawnej służy wykarmieniu zwierząt hodowlanych, które dostarczają nam 18% kalorii zawartych w naszym pożywieniu.

Wiedza i Życie 3/2020 (1023) z dnia 01.03.2020; Sygnały; s. 6