Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

I żyli długo i szczęśliwie
Olga Stavrova z wydziału psychologii społecznej holenderskiego Universiteit van Tilburg przestudiowała dane dotyczące 4400 amerykańskich małżeństw i doszła do wniosku, że szczęście współmałżonka przedłuża życie. Szczęśliwi ludzie też na ogół żyją dłużej, ale dr Stavrova twierdzi, że z punktu widzenia naszej długowieczności ważniejsze jest, by szczęśliwy był nasz partner.

Wieloryby walczą z rakiem
Zachorowalność na nowotwory wzrasta u ludzi wraz z wiekiem i przybieraniem na wadze. Dlatego badacze zwrócili ostatnio szczególną uwagę na te ssaki, które są od nas
o wiele większe i żyją dłużej niż my – czyli słonie i wieloryby. Wśród nich przypadki nowotworów są niezwykle rzadkie i naukowcy sądzą, że wynika to ze szczególnego przystosowania ewolucyjnego. Musiały one po prostu zostać wyposażone przez naturę w skuteczne środki ochronne. Przypuszczenie to potwierdzają wyniki badań samicy humbaka imieniem Salt, przeprowadzone przez międzynarodową grupę naukowców, którymi kierował Marc Tollis z USA. Wieloryby, podobnie jak słonie, posiadają liczne kopie „genów antyrakowych” (zwanych antyonkogenami), które pojawiły się w ich genomie stosunkowo niedawno. Podobne geny stwierdzono u ludzi, ale ich liczba jest kilkadziesiąt razy mniejsza.

Uspokajający szok
Brytyjscy badacze skonstruowali elektroniczne urządzenie wielkości telefonu komórkowego, które pomaga ludziom cierpiącym na nerwicę odzyskać spokój ducha. W Wielkiej Brytanii ok. 5% mieszkańców zmaga się z chorobliwymi stanami niepokoju i testy wykazały, że mniej więcej połowie z nich może pomóc zasilany bateriami generator łagodnych impulsów elektrycznych nazwany Alpha- Stim. Odpowiednia elektrostymulacja czaszkowa wpływa na aktywność neuronów mózgowych, co działa na pacjentów uspokajająco.

Wyskokowe chmury kosmiczne
Korzystając z nowego radioteleskopu zainstalowanego w Chile, Ewine van Dishoeck, profesor astrofizyki molekularnej z Universiteit Leiden, odkryła w kosmosie mgławice zawierające alkohol i inne substancje organiczne, przydatne do powstania życia. Według jej oszacowań w obserwowanej przez nią chmurze znajduje się alkohol wystarczający do produkcji bilionów butelek whisky.

Samolubne psy
Z analiz wiedeńskiej badaczki z Uniwersytetu Medycyny Weterynaryjnej Rachel Dale wynika, iż psy są znacznie bardziej egoistyczne niż wilki. Trudno się temu dziwić, bo wilki żyją w stadach i muszą wzajemnie na sobie polegać, a psy żyją w stadach składających się głównie z ludzi, którym należy się podlizywać, by dostać dobre jedzenie. Inne psy im go nie dadzą.

Potop śmieci
Wyspy Kokosowe leżą 2 tys. km na zachód od Australii i wydawać się mogą tropikalnym rajem. Niestety, odwiedzający wyspy badacze odkryli, że w ich pięknych piaszczystych plażach zagrzebanych jest ponad 400 mln fragmentów plastikowych odpadów wyrzuconych na brzeg przez fale. Jak oszacowano, mieszkańcy wysp potrzebowaliby 4 tys. lat, by wyprodukować samodzielnie tę ilość śmieci.

Wymarłe zwierzęta pokazują prawdziwe kolory
Badając skamieniałe szczątki, trudno ustalić, jaki był kolor skóry lub sierści wymarłego zwierzęcia, ponieważ barwniki ulegają szybkiemu rozpadowi. Dlatego wszystkie dinozaury, jakie pamiętam z młodości, były przedstawiane jako szare. Nauka robi jednak postępy i być może niedługo poznamy dawno wymarłe gatunki w całej ich krasie. Stosując metodę spektroskopii rentgenowskiej, zespół prof. Phillipa Manninga z University of Manchester wykrył ostatnio w sierści dawno wymarłej myszy obecność feomelaniny, zabarwiającej tkanki na kolor czerwonobrązowy.

Wiedza i Życie 7/2019 (1015) z dnia 01.07.2019; Sygnały; s. 10