Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Nie z tej Ziemi?
Brytyjski badacz Steve Mera zdołał pozyskać fragmenty „nieziemskich mumii”, znalezionych jakoby przez grabieżców antycznych grobów na peruwiańskim płaskowyżu Nazca, i wysłał je do laboratorium w celu analizy zawartych w nich fragmentów DNA. Jak ogłosił, DNA jednej z mumii jest w 98,5% identyczne z ludzkim, co oznacza, że jest ona szczątkami osobnika innego, nieznanego gatunku hominidów. Ciekawostkę stanowi fakt, że osobnik ten był trójpalczasty, czym przypominał współczesnego leniwca (Bradypus tridactylus). Zdaniem Mery stanowi to najważniejsze odkrycie naukowe XXI w.

Kolejny sukces w walce z rakiem?
Jak donosi prof. Giovanni Paganelli z Istituto Europeo di Oncologia, udało mu się skonstruować „magiczny pocisk” zabijający raka prostaty. Naukowiec znalazł cząsteczki działające jak koń trojański, które wiążą się z komórkami rakowymi, a następnie wyzwalają energię chemiczną zdolną je zabić. Być może w podobny sposób będzie można pozbywać się innych nowotworów.

Niebezpieczne loty
Stewardesy i personel pokładowy samolotów pasażerskich są narażeni na wyższe od przeciętnego ryzyko zachorowania na raka. W przypadku raka piersi wynosi ono na przykład 3,4% w porównaniu z 2,3% reszty populacji ludzkiej, a zachorowalność na nowotwór tarczycy – 0,67% w porównaniu z przeciętną 0,56%. Zdaniem uczonych z Harvardu, którzy przeanalizowali statystyki dotyczące 5 tys. osób należących do tej grupy zawodowej, winę za to ponoszą: zakłócenie rytmu dobowego, zwiększona ekspozycja na promieniowanie kosmiczne i kiepska jakość powietrza w miejscu pracy.

Co w internecie ćwierka
Analiza 800 mln „ćwierków” wysłanych w ciągu 4 lat przez brytyjskich użytkowników internetu wykazała, że ludzie zaczynają najczęściej myśleć o śmierci około trzeciej nad ranem, a po godzinie ich myśli kierują się często ku religii. Najbardziej analitycznie nasz umysł pracuje rano, a najszczęśliwsi jesteśmy w niedzielę przed południem.

Robot przeciw depresji
Około 4% ludzi na świecie cierpi na chroniczną depresję, a w południowoamerykańskiej Kolumbii pomiędzy styczniem i październikiem ubiegłego roku 1944 osoby popełniły z tej przyczyny samobójstwo. Żeby zapobiec kolejnym nieszczęściom, badacze z Universidad Simón Bolívar w Barranquilla opracowali inteligentnego robota, potrafiącego w wyniku telefonicznej konwersacji zdiagnozować u pacjentów depresję, której konwencjonalni lekarze mogą nie zauważyć, skupiając się na zdrowiu fizycznym.

Latające pająki
Inżynier aerodynamiki Moonsung Cho, pracujący w Technische Universität Berlin, poświęcił się badaniu powietrznej nawigacji pająków z rodziny ukośnikowatych (Thomisidae), które zdolne są do odbywania dalekich podróży „balonowych” i być może do przelatywania nad oceanami. Cho odkrył, że młode pająki (nie większe od ziarenka sezamu) opuszczają gniazdo, produkując „żagle” ze swych pajęczych nici o grubości mniejszej niż długość fali widzialnego światła. Przed startem w podróż pająki najpierw przytwierdzają się do podłoża, następnie – używając jednej ze swych nóg – sprawdzają kierunek wiatru, a w końcu wypuszczają w powietrze do 50 mikroskopijnych nitek, które pozwalają im szybować w dal.

Smutna śmierć koko
W rezerwacie w górach Santa Cruz w Kalifornii zmarła w wieku 46 lat gorylica Koko, która zasłynęła swymi zdolnościami lingwistycznymi. Koko nauczyła się języka migowego i za pomocą co najmniej 1000 słów rozmawiała ze swymi opiekunami. Przed śmiercią wyznała, że najbardziej żałuje tego, iż nigdy nie miała dzieci.

Marsjańskie wino
Naukowcy z Gruzji, chełpiącej się tym, że jest kolebką wina, zamierzają wyhodować nową odmianę winorośli, która w niedalekiej przyszłości zostanie zasadzona na Marsie przez pierwszych kolonistów z Ziemi. Inicjatywa ta jest odpowiedzią na apel NASA do agrotechników, by pomyśleli o marsjańskich roślinach uprawnych.

Wiedza i Życie 8/2018 (1004) z dnia 01.08.2018; Sygnały; s. 12