Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pixabay
Kosmos

Wzorcowa Ziemia

Ewolucja naszej planety daje wskazówki, czym kierować się podczas poszukiwania egzoplanet.

Rozpalony glob, pokryty siecią nieustannie wybuchających wulkanów i otoczony gęstą atmosferą dwutlenku węgla. Obok tego planetarna kula niemal w całości pokryta wodą i z metanem w beztlenowej atmosferze. A także chłodniejszy świat z zaledwie prazalążkami życia. Te wszystkie obiekty, których sobowtóry spodziewamy się znaleźć podczas naszych poszukiwań planet pozasłonecznych, to tak naprawdę jeden świat: Ziemia, ale na różnych etapach ewolucji.

Jak widać, nawet wierne bliźniaczki naszej kolebki niekoniecznie ją przypominają na pierwszy rzut oka. By jednak zidentyfikować globy, na których rozwija się lub może rozwijać życie podobne do ziemskiego, grupa badaczy z Cornell University opisała kluczowe cechy naszej planety podczas jej kolejnych ewolucyjnych przemian. Dzięki takiemu katalogowi przyszłe kosmiczne teleskopy, którymi zamierzamy badać atmosfery dalekich globów, będą w stanie odnaleźć światy podobne do naszego – nie tylko współczesnego, ale i jego młodszych wersji. Może nawet odnajdą kuzynki Ziemi z przyszłości?

Wiedza i Życie 5/2020 (1025) z dnia 01.05.2020; Sygnały; s. 12