Oliver Denker / Shutterstock

Ślad po pierwszym bombardowaniu

Najstarsze na naszej planecie skały powstały w wyniku uderzeń meteorytów.

Znajdujące się w kanadyjskich Terytoriach Północno-Zachodnich gnejsy Acasta liczą ponad 4 mld lat i są uważane za najstarsze skały na Ziemi. Od momentu ich znalezienia przed trzema dekadami wciąż stanowią dla geologów zagadkę.

Gnejs to skała metamorficzna, powstała przeważnie w wyniku przeobrażenia pierwotnych skał pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury głęboko pod powierzchnią ziemi. Jednak z analiz gnejsów Acasta wynika, że owszem, swoje istnienie zawdzięczają wysokim temperaturom, ale już nie wysokiemu ciśnieniu. Jakby cały proces przemiany zaszedł blisko powierzchni globu. Na taki przebieg zdarzeń wskazują również symulacje komputerowe wykonane przez Tima Johnsona i jego współpracowników z Curtin University w Perth w Australii.

Co zatem się stało? Zdaniem zespołu Johnsona wysokie temperatury były skutkiem bombardowania globu przez meteoryty, co doprowadziło do przetopienia skorupy ziemskiej i pojawienia się gnejsów. Szczegóły hipotezy badacze przedstawili w sierpniu w „Nature Geoscience”. – Pierwotną skałą był bazalt powstały w wyniku procesów wulkanicznych. To on był na młodej Ziemi główną skałą budującą górne warstwy jej skorupy. Meteoryty rozgrzały go do 900˚C i przetopiły. To jedyny ocalały ślad z czasów wielkich bombardowań naszej planety – mówi Johnson.

Wiedza i Życie 10/2018 (1006) z dnia 01.10.2018; Sygnały; s. 16