Opinie

Zwierzęta jak ludzie

Ostatnie badania przyniosły kolejne dowody na to, że wcale nie różnimy się tak bardzo od zwierząt.

Małpy np. mogą zapaść na chorobę Parkinsona. Wykazały to badania naukowców z Keio University School of Medicine w Tokio. Zmienione genetycznie marmozety otrzymały zmutowaną kopię genu SNCA, który odpowiada za rozwój parkinsona. Gdy gen jest wadliwy, białko zwane alfa-synukleiną odkłada się w mózgu, tworząc toksyczne złogi. Ostatecznie prowadzi to do obumierania neuronów produkujących dopaminę, neuroprzekaźnik istotny w poruszaniu się. U zmienionych genetycznie małp pojawiły się takie same objawy choroby Parkinsona jak u ludzi. W pierwszym roku życia np. zaburzenia snu, w trzecim – drżenie ciała. Drżenie można było złagodzić, podając zwierzętom lewodopę, czyli substancję stosowaną u ludzi w celu zwiększenia powstawania w mózgu dopaminy.

Teraz niezbyt chwalebny przykład – typowo ludzka niechęć do ruchu. Również bocianom nie chce się wysilać. Zamiast lecieć tysiące kilometrów do Afryki Zachodniej na zimowe żerowiska, wolą zatrzymać się na wysypiskach w Europie Południowej lub Afryce Północnej. Jest to dla nich korzystne, bo odsetek przeżywających osobników jest wśród takich śmieciożerców z południa naszego kontynentu wyższy niż wśród ptaków trafiających do Afryki Zachodniej. Żerowanie na śmieciach ma też negatywne strony – bociany są narażone na wchłanianie z pożywieniem metali ciężkich, a niektórymi elementami mogą się zadławić. Nie wiadomo, jakie będą długofalowe skutki takiego zachowania.

Osobowość mają nie tylko psy i koty, ale również świnie, które nawet ją „wyrażają” dźwiękowo. Opublikowane w czerwcu wyniki badań na 72 prosiakach wykazały, że im bardziej otwarta jest świnia (co mierzono zainteresowaniem nowymi przedmiotami), tym intensywniej chrząka.

Niektórzy mogliby tutaj zauważyć, że przecież w odróżnieniu od zwierząt mamy język oparty na specjalnych regułach gramatycznych. Niestety i tu naukowcy doszukali się podobieństw między ludźmi i zwierzętami. Ostatnie lata przyniosły różne przykłady, np. ptaki śpiewające mają dość skomplikowaną gramatykę. Wykazano też, że za zdolności językowe u ptaków i ludzi odpowiadają te same geny. Młode ptaki uczą się śpiewać podobnie, jak dzieci uczą się mówić.

Wiedza i Życie 9/2016 (981) z dnia 01.09.2016; Słowo od redakcji; s. 2