Źródło: “Designer DNA architecture offers precise and multivalent spatial pattern-recognition for viral sensing and inhibition”, Paul S. Kwon i in., Nature chemistry, Tom 12; Styczeń 2020 Źródło: “Designer DNA architecture offers precise and multivalent spatial pattern-recognition for viral sensing and inhibition”, Paul S. Kwon i in., Nature chemistry, Tom 12; Styczeń 2020

Terapia dla komórek

Terapia poznawczo-behawioralna poprawia wyniki markerów starzenia się komórek u osób doświadczających fobii społecznej

Depresja, lęk i inne zaburzenia psychiczne mogą wpływać również na zdrowie fizyczne; wiąże się je na przykład z podwyższonym ryzykiem chorób serca oraz krótszą oczekiwaną długością życia. Ostatnie obserwacje wskazują, że mogą one się wiązać z szybszym starzeniem – a w nowym badaniu stwierdzono, że jedna z form terapii czysto psychologicznej może zapewniać ochronne działanie fizjologiczne.

W badaniu przeprowadzonym przez psychologa klinicznego Kristoffera Manssona z Karolinska Institute w Szwecji wykazano, że u osób doświadczających fobii społecznej terapia poznawczo-behawioralna (cognitive-behavioral therapy, CBT) – popularna technika psychoterapii – nie tylko obniżała poziom lęku, ale u niektórych pacjentów poprawiała również wyniki komórkowych markerów starzenia.

Świat Nauki 5.2020 (300345) z dnia 01.05.2020; Skaner; s. 10