Jedna z wysp należących do archipelagu Palau zamieszkiwanego przez Mikronezyjczyków. Jedna z wysp należących do archipelagu Palau zamieszkiwanego przez Mikronezyjczyków. Indigo

Mikronezję skolonizowali poligamiści

One zostawały, oni płynęli dalej ku nowym wyspom, zakładając tam kolejne rodziny, w których również długo nie zagrzewali miejsca. Tak było już tysiące lat temu, co potwierdziły nasze analizy mitochondrialnego DNA, i tak jest wciąż na wielu mikronezyjskich wysepkach.

Około 4 tys. lat temu ludy austronezyjskie opuściły rodzinny Tajwan, by stopniowo rozprzestrzenić się na olbrzymim obszarze obejmującym tropikalne wyspy Oceanu Indyjskiego i Pacyfiku. Ci doskonali żeglarze docierali do miejsc oddalonych dziesiątki tysięcy kilometrów i z czasem podzielili się na wiele grup językowych. Jedną z nich są Mikronezyjczycy zamieszkujący cztery pacyficzne archipelagi: Karoliny, Mariany, Wyspy Marshalla i Wyspy Gilberta oraz liczne pojedyncze wysepki w ich pobliżu.

Zagadka pochodzenia Mikronezyjczyków fascynuje naukowców od dawna. Tym razem nad tym zagadnieniem pochylili się genetycy z Harvard University. Pobrali próbki DNA od 300 współczesnych i dawnych mieszkańców tego kawałka Oceanii. Wyniki badań – opublikowane w czerwcu na łamach „Science” – wskazują, że do Mikronezji dotarło pięć fal migracyjnych. Jedni przybysze pochodzili z okolic Nowej Gwinei, inni z Azji Południowo-Wschodniej, a jeszcze inni docierali od wschodu, z wcześniej skolonizowanych wysp Polinezji.

Co ciekawe, niezależnie od tego, którą falę migracyjną reprezentowali przybysze, wszyscy – jak wynika z badań genetycznych – tworzyli rodziny matrycentryczne. W takich rodzinach matki odgrywają dominującą rolę, natomiast ojcowie nie mają nic do powiedzenia. To kobiety wypełniają wszystkie funkcje rodzicielskie. A co robią mężczyźni? „U Mikronezyjczyków wyruszali oni na poszukiwania kolejnych wysp, a po ich skolonizowaniu zakładali tam kolejne rodziny, w których również długo nie zagrzewali miejsca. Tak było już tysiące lat temu, co potwierdziły nasze analizy mitochondrialnego DNA, i tak jest wciąż na wielu mikronezyjskich wysepkach” – mówi genetyk David Reich.

Wiedza i Życie 8/2022 (1052) z dnia 01.08.2022; Sygnały; s. 4