Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 grudnia o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 grudnia o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Grudzień. Obfitość pierwszych gwiazdek

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

Grudzień oznacza początek astronomicznej zimy. W tym roku powitamy ją 21 grudnia o 11:02. Nadejście najzimniejszej pory roku obwieści nam wyjątkowo krótki dzień: 21 grudnia potrwa tylko od 7:43 do 15:25. Tego dnia w południe słońce wzniesie się na wysokość zaledwie 14,3° nad płaszczyznę horyzontu. Wcześnie zapadająca noc ma jedną zaletę: oczekujący na wigilijną pierwszą gwiazdkę nie będą musieli długo jej wypatrywać. W tym roku takich gwiazdek będzie zresztą całkiem sporo. Często przecież jasny punkt widoczny tuż po zapadnięciu zmroku to nie tyle prawdziwa gwiazda, ile udająca ją planeta. Spoglądając ok. 16:00 na ciemniejące niebo, możemy jeszcze poszukać zachodzących tuż obok siebie Jowisza i Saturna. Jeśli nasze okna wychodzą na wschód – gwiazdką może zostać czerwonawy Mars. Nie zawiodą nas też jednak i prawdziwe gwiazdy. Obróćmy się dookoła: na wschodnim niebie możemy poszukać Aldebarana, a nisko nad południowym horyzontem dostrzeżemy alfę Ryby Południowej, jasną Fomalhaut. Wysoko po zachodniej stronie nieba będziemy podziwiać Wegę, na północy poszukajmy którejś z gwiazd Wielkiej Niedźwiedzicy. Północny wschód nieba zdobi najjaśniejsza gwiazda Woźnicy, Kapella.

Wędrówki planet

Na obserwacje Merkurego warto się wybrać dopiero w przyszłym roku. Wenus (–3,8m) świeci obecnie jako Gwiazda Poranna w Wadze, a pod koniec miesiąca – w Wężowniku. Marsa (–0,3m) zobaczymy od wczesnego wieczora. Planetę odnajdziemy na tle konstelacji Ryb. Jowisz (–1,8m) pojawia się na wieczornym niebie w konstelacji Strzelca, z którego wędruje do Koziorożca. Obok niego podobną podróż podejmuje Saturn (0,6m). Uran (5,7m) gości obecnie w Baranie – planetę zaobserwujemy do połowy nocy. Do późnego wieczora możemy też wypatrywać Neptuna (7,8m), znajdującego się w Wodniku. Pluton jest teraz na niebie w pobliżu Słońca, nie da się więc go dostrzec. Ceres (9m) bawi w Wodniku, poszukajmy jej tuż po zachodzie słońca.

Śladem Księżyca i planet

Już 12 grudnia nad ranem zobaczymy cieniutki sierp Księżyca koło Wenus w Wadze. 17 grudnia wieczorem nasz satelita odwiedzi Jowisza w Strzelcu i Saturna w Koziorożcu. 23 grudnia Srebrny Glob spotka się z Marsem w konstelacji Ryb.

Wiedza i Życie 12/2020 (1032) z dnia 01.12.2020; Głowa do góry; s. 82