Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 listopada o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 listopada o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Listopad. Merkury przed Słońcem

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

Pomimo zdarzających się w tym czasie słot z nadzieją patrzymy w niebo. Zwłaszcza na nocne, które ukazuje nam już powoli najpiękniejsze zimowe gwiazdozbiory. Noc trwa w listopadzie długo: na początku miesiąca od 16:08 do 6:31, a pod koniec aż od 15:28 do 7:21. Przy długich nocach dni również nie są zbyt jasne – Słońce obniża swoją maksymalną wysokość z 23,4° do 16,1°. Na naszą dzienną gwiazdę szczególnie warto zwrócić uwagę 11 listopada, gdy przez jej tarczę będzie się przesuwała mała czarna kropka – planeta Merkury. A w nocy? Listopad jak co roku zapowiada rój Leonidów – odłamków pyłu pozostawionego na torze komety 55P/Tempel-Tuttle. Maksimum roju spodziewamy się w nocy z 18 na 19 listopada. Niestety, będzie on wybiegał z okolicy gwiazdozbioru Lwa, w którego pobliżu będzie jasno świecił Księżyc przed ostatnią kwadrą. Na pewno nie zawiodą nas jednak gwiazdozbiory. W listopadowy wieczór na południowo-zachodnim niebie wciąż królują Pegaz z Andromedą, a w ich pobliżu unosi się przyszły mąż etiopskiej królewny, Perseusz. Na wschodzie pojawiają się już zapowiedzi zimowego nieba: gwiazdozbiory Bliźniąt i Oriona.

Wędrówki planet

Pod koniec miesiąca Merkurego (–0,5m) dostrzeżemy tuż przed wschodem słońca. Planeta jest widoczna na tle konstelacji Wagi. Wenus znajduje się wciąż bardzo blisko Słońca. Marsa (1,7m) zobaczymy w drugiej połowie miesiąca nad ranem w pobliżu Merkurego. Za to w pierwszej połowie listopada wieczorem możemy obserwować Jowisza (–1,8m). W pobliżu, w gwiazdozbiorze Strzelca, odnajdziemy też Saturna (0,6m). Urana (5,7m) możemy podziwiać do wczesnego ranka w Baranie. Neptuna (7,9m) oglądajmy do późnych godzin nocnych – planeta znajduje się obecnie w konstelacji Wodnika. Pluton jest niewidoczny. Również Ceres znajduje się na niebie zbyt blisko Słońca, by ją dostrzec.

Śladem Księżyca i planet

Już 2 listopada wieczorem zobaczymy Księżyc obok Saturna w Strzelcu. 24 listopada nad ranem nasz satelita odwiedzi gwiazdozbiór Panny i widocznego na jego tle Marsa.

Wiedza i Życie 11/2019 (1019) z dnia 01.11.2019; Głowa do góry; s. 78