Lód VII – struktura krystaliczna (układ regularny). Lód VII – struktura krystaliczna (układ regularny). Wikipedia

Lód w diamencie

Panujące w środku Ziemi wysokie ciśnienie przyczynia się do powstania niezwykłej formy zestalonej wody.

Chociaż woda jest bardzo prostą cząsteczką, nadal pozostaje obiektem badań, przede wszystkim fizykochemicznych. Naukowcy ze szczególną ciekawością przyglądają się jej stałej formie, czyli lodowi. Do dziś stwierdzono istnienie 17 form krystalicznych lodu, przy czym większość z nich może powstać tylko w warunkach ekstremalnych. Niezbędne jest w tym przypadku olbrzymie ciśnienie, a często też wysoka temperatura.

W ostatnich latach okazało się, że w diamentach, które w sposób naturalny powstawały we wnętrzu Ziemi, można czasem znaleźć uwięziony lód, a konkretnie tzw. lód VII. Ta forma krystaliczna kształtuje się przy ciśnieniu rzędu kilkudziesięciu tysięcy atmosfer i jest trwała w bardzo szerokim zakresie temperatur. Uczeni już wcześniej podejrzewali, że tego typu lód istnieje w kosmosie, ale mało kto przypuszczał, że uda się go znaleźć na Ziemi. Ponieważ odkrycie lodu VII potwierdzono w wielu niezależnie badanych próbkach, International Mineralogical Association (Międzynarodowe Stowarzyszenie Mineralogiczne) wpisało go na oficjalną listę ziemskich minerałów.

Wydarzenie to ma duże znaczenie dla badaczy dziejów Ziemi. Wynika z niego wprost, że kilkaset kilometrów pod powierzchnią naszej planety muszą znajdować się spore ilości wody uwięzionej w magmie. W trakcie formowania się diamentów niewielkie porcje tej wody są otaczane przez atomy węgla, tworząc inkluzje. Lód VII powstaje wtedy, gdy kryształy diamentu ochładzają się, wędrując z magmą ku powierzchni.

Wiedza i Życie 5/2018 (1001) z dnia 01.05.2018; Sygnały; s. 15