Sinozauropteryks zamie­szkiwał 125 mln lat temu bezleśne równiny. Sinozauropteryks zamie­szkiwał 125 mln lat temu bezleśne równiny. Wikipedia

Mezozoiczny Zorro

Ubarwienie sinozauropteryksa zdradza, jaki ten dinozaur preferował teren.

Miał rozmiary dużego psa, biegał na dwóch tylnych nogach i był mieszkańcem północnych Chin. W każdym razie tylko tam – dokładnie w prowincji Liaoning – znaleziono doskonale zachowane szczątki tego małego teropoda liczące ok. 125 mln lat. Wyodrębniono nie tylko kości, ale również skamieniałe struktury przypominające pióra, a być może będące już prymitywnymi piórami, w których występowały melanosomy – organelle komórkowe produkujące i magazynujące melaniny, czyli pigmenty nadające barwę pokryciu ciała.

Korzystając z mikroskopów elektronowych, naukowcy z University of Bristol w Wielkiej Brytanii przeanalizowali typy melanosomów z poszczególnych obszarów ciała dinozaura. Okazało się, że miał on ciemne obwódki wokół oczu oraz ciemny grzbiet i białe podbrzusze. Długi ogon składał się ciemnych i jasnych poprzecznych pasów. Takie maskujące ubarwienie wskazywałoby, że sinozauropteryks zamieszkiwał otwarte przestrzenie. – Na przykład ciemne pasy wokół oczu są typowe dla zwierząt żyjących w miejscach silnie nasłonecznionych lub też w pobliżu zbiorników wodnych – zauważa paleobiolog Jakob Vinther, główny autor badań opublikowanych w październiku w „Current Biology”.

Szczątki sinozauropteryksa oraz tysięcy innych zwierząt tworzą dziś paleontologiczny skarb nazwany Jehol Biota. Najprawdopodobniej zginęły one podczas potężnej erupcji wulkanu – zostały usmażone przez falę gorącego powietrza i zasypane przez pył wulkaniczny. Do tej pory sądzono, że cała fauna zamieszkiwała gęsty las, w którym rosły miłorzęby, sagowce, paprocie nasienne i drzewa iglaste. Wygląda na to, że przynajmniej niektórzy jej przedstawiciele preferowali otwarte przestrzenie. Był wśród nich opierzony dinozaur z maską Zorro na oczach.

Wiedza i Życie 12/2017 (996) z dnia 01.12.2017; Sygnały; s. 12