Pomieszane skamieniałości kostne dinozaurów (takie jak te na stanowisku na pograniczu Utah i Kolorado) stanowią wyzwanie dla paleontologów rekonstruujących pojedyncze szkielety. Pomieszane skamieniałości kostne dinozaurów (takie jak te na stanowisku na pograniczu Utah i Kolorado) stanowią wyzwanie dla paleontologów rekonstruujących pojedyncze szkielety. DEA, C. DANI, I. JESKE / Getty Images

Dinozaury: Wymieszane skamieniałości dadzą się już odczytać

Z ”TESTING HYPOTHESIS OF SKELETAL UNITY USING BONE HISTOLOGY: THE CASE OF THE SAUROPOD REMAINS FROM  THE HOWE-STEPHENS AND HOWE SCOTT QUARRIES (MORRISON FORMATION, WYOMING, USA)”, KAYLEIGH WIERSMA-WEYAND, AURORE CANOVILLE, HANS-JAKOB SIBER i P. MARTIN SANDER, w ”PALAEONTOLOGIA ELECTRONICA', ARTYKUŁ NR 24.1.A10 HTTPS://DOI.ORG/10.26879/766, COPYRIGHT SOCIETY FOR VERTEBRATE PALEONTOLOGY, MARZEC 2021 Mikroskopowe struktury wnętrza kości udowej Apatosaurus nazywanego „Jacques”; widać linie wzrostu i otwory, przez które przechodzą naczynia. Z ”TESTING HYPOTHESIS OF SKELETAL UNITY USING BONE HISTOLOGY: THE CASE OF THE SAUROPOD REMAINS FROM THE HOWE-STEPHENS AND HOWE SCOTT QUARRIES (MORRISON FORMATION, WYOMING, USA)”, KAYLEIGH WIERSMA-WEYAND, AURORE CANOVILLE, HANS-JAKOB SIBER i P. MARTIN SANDER, w ”PALAEONTOLOGIA ELECTRONICA", ARTYKUŁ NR 24.1.A10 HTTPS://DOI.ORG/10.26879/766, COPYRIGHT SOCIETY FOR VERTEBRATE PALEONTOLOGY, MARZEC 2021
Szczątki prehistorycznych zwierząt bywają są bezładnie rozrzucone. Badając strukturę komórkową tkanek, naukowcy dopasowują poszczególne kości do konkretnych osobników.

Region Intermountain West obfituje w cmentarzyska dinozaurów. W warstwach skał późnojurajskich między Nowym Meksykiem a Montaną paleontolodzy odkryli złoża, wyglądające jak zwały szkieletów.

Kości okazów-ikon prehistorii, takich jak allozaur, stegozaur, diplodok i wielu innych osobników jednego lub różnych gatunków zostały zmyte przez jurajskie powodzie monsunowe, tworząc wielkie stosy pokryte osadami, co sprzyjało ich skamienieniu. Wygląda to na naukową bonanzę, ale może przyprawić o ból głowy ekspertów próbujących rozszyfrować szczegóły prehistorii na podstawie tych osteologicznych skupisk.

Świat Nauki 7.2021 (300359) z dnia 01.07.2021; Skaner; s. 9