Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Aaron Pomwerantz

Dlaczego skrzydła niektórych motyli są przezroczyste?

Zgodnie ze swoją nazwą motyle szklanoskrzydłe mają przezroczyste skrzydła, które pomagają im się ukryć. Nowe badanie pokazuje, w jaki sposób wąskie szczeciniaste łuski i woskowa powłoka eliminująca odblaski sprawiają, że część skrzydła staje się niemal niewidoczna.

Większość ciem i motyli uzyskuje swoje żywe kolory dzięki płaskim łuskom, które pokrywają powierzchnię skrzydeł niczym gonty – stosunkowo niewiele gatunków ma skrzydła przezroczyste. Nipam Patel, biolog ewolucyjny i rozwojowy z Marine Biology Laboratory, wraz ze swoimi studentami po raz pierwszy zbadał skrzydła kilku takich gatunków na zajęciach z embriologii. „To było niesamowite – mówi – ponieważ znalazły one wszelkie możliwe sposoby, by uzyskać przejrzystość skrzydeł – od prześwitujących łusek po ich zupełny brak”.

Bezbarwne skrzydła mogą być błyszczące, zatem motyle wykształciły sposoby redukcji odbitego światła.Aaron PomwerantzBezbarwne skrzydła mogą być błyszczące, zatem motyle wykształciły sposoby redukcji odbitego światła.

Wcześniejsze badania nad różnorodnością strukturalną i właściwościami optycznymi przezroczystych skrzydeł dotyczyły dorosłych okazów przechowywanych w muzeach, a zatem procesy rozwojowe leżące u podstaw przezroczystości pozostawały zasadniczo nieznane. W ramach nowego badania opublikowanego w „Journal of Experimental Biology”, Patel i jego współpracownicy hodowali motyle z gatunku szklanoskrzydłych i śledzili rozwój ich skrzydeł, tworząc pierwszy szczegółowy zapis tego procesu. Ich praca pokazuje, że u motyli szklanoskrzydłych na przezroczystych obszarach skrzydeł wyrastają rzadkie wąskie szczecinki, jak również szersze łuski (u góry po prawej), z wykorzystaniem mniejszej liczby komórek prekursorowych łusek niż u innych motyli.

Bezbarwne skrzydła mogą być błyszczące, zatem motyle wykształciły sposoby redukcji odbitego światła. Przyjrzawszy się dokładniej w potężnych mikroskopach elektronowych nanosłupkom – maleńkim strukturom, o których wiadomo, że przeciwdziałają odblaskom – znajdującym się na przezroczystej powierzchni skrzydeł, badacze stwierdzili, że regularnie rozmieszczona warstwa nanosłupków z chityny, włóknistej substancji występującej w egzoszkieletach owadów, wspiera nieregularną warstwę nanosłupków z substancji woskowej, znacznie zmniejszając ilość odbitego światła. Naukowcy twierdzą, że może to być inspiracją w pracach nad nowymi typami materiałów antyrefleksyjnych.

Patel i jego współpracownicy hodowali motyle z gatunku szklanoskrzydłych i śledzili rozwój ich skrzydeł, tworząc pierwszy szczegółowy zapis tego procesu.Aaron PomwerantzPatel i jego współpracownicy hodowali motyle z gatunku szklanoskrzydłych i śledzili rozwój ich skrzydeł, tworząc pierwszy szczegółowy zapis tego procesu.

Ustalenia te mogą również się przydać w badaniu mechanizmów genetycznych, dzięki którym kolor motyli (lub jego brak) ewoluuje, mówi Robert Reed, ekolog z Cornell University, który nie był zaangażowany w te prace. „Łuski są ewolucyjną innowacją, która wyróżnia motyle – zauważa Reed – zatem to dość niezwykłe, że u niektórych gatunków wystąpił swoisty odwrót [od barwnych skrzydeł]”.

Świat Nauki 11.2021 (300363) z dnia 01.11.2021; Skaner; s. 16