Sinice żyjące w jeziorze Yellowstone Lake w amerykańskim stanie Wyoming. Te prehistoryczne organizmy jako pierwsze zaczęły fotosyntetyzować, dzięki czemu ziemska atmosfera mogła wzbogacić się w tlen. Sinice żyjące w jeziorze Yellowstone Lake w amerykańskim stanie Wyoming. Te prehistoryczne organizmy jako pierwsze zaczęły fotosyntetyzować, dzięki czemu ziemska atmosfera mogła wzbogacić się w tlen. Jennifer Idol Stocktrek Images i Getty Images

Tlen: jak w produkcji tlenu pomaga światło

Bąbelki gazu wydobywające się z bakteryjnej maty w zapadlisku Lake Huron, gdzie sinice i żywiące się siarką drobnoustroje rywalizują ze sobą o miejsce do życia.Phil Hartmeyer i NOAA Thunder Bay National Marine Sanctuary Bąbelki gazu wydobywające się z bakteryjnej maty w zapadlisku Lake Huron, gdzie sinice i żywiące się siarką drobnoustroje rywalizują ze sobą o miejsce do życia.
Zmiana prędkości wirowania Ziemi mogła doprowadzić do odkładania się gazu w atmosferze.

Kiedy Judith Klatt, biogeochemiczka z Max-Planck-Institut für Marine Mikrobiologie w Bremie, zaczęła się bliżej przyglądać kolorowym matom bakteryjnym wyprodukowanym przez drobnoustroje zamieszkujące dno Jeziora Huron, miała nadzieję, że dzięki swoim badaniom dowie się czegoś nowego na temat ekosystemów wczesnej Ziemi. Tymczasem skonfrontowała się z jedną z największych zagadek geologii: w jaki sposób Ziemia stała się jedyną znaną planetą z atmosferą bogatą w tlen?

Geologiczne znaleziska wskazują, że zamieszkujące planetę mikroorganizmy zaczęły produkować tlen jako uboczny produkt fotosyntezy już 3 mld lat temu.

Świat Nauki 12.2021 (300364) z dnia 01.12.2021; Skaner; s. 8