|||

Samce os bronią się kolcami na genitaliach

Jadowite żądła mają tylko samice os. Samce Anterhynchium gibbifrons nie są jednak zupełnie bezbronne.

Użądlenia os są bolesne, a dla osób uczulonych – niebezpieczne. Zagrażająca życiu reakcja alergiczna po ataku takiego owada występuje u 0,3–7,5% osób. Co ważne, winowajcami są uzbrojone w jadowite żądła samice. Samce owej broni nie posiadają, dlatego starają się unikać potencjalnych drapieżników.

Jadowite żądła mają tylko samice os. Samce bronią się mechanicznie specjalnymi kolcami.Shinji SugiuraJadowite żądła mają tylko samice os. Samce bronią się mechanicznie specjalnymi kolcami.

Naukowcy z Uniwersytetu w Kobe (Japonia) udowodnili jednak, że samce wcale nie są takie bezbronne. W trakcie badań nad osami z gatunku Anterhynchium gibbifrons okazało się, że do obrony przed napastnikiem wykorzystują dwa ostre kolce znajdujące się na genitaliach. Dźgały nimi atakujące je żaby, a współczynnik sukcesu, rozumiany jako obrona przed drapieżnikiem, sięgał ponad 30%. Kolce te są pozbawione jadu i działają jedynie jako broń mechaniczna.

Co ciekawe, kiedy w szranki z żabami stanęły samice A. gibbifrons, tylko 50% płazów zdecydowało się na atak. Według naukowców ma to związek z obecnym w żądle samic jadem, który skutecznie odstrasza drapieżniki. Opisane zjawisko podkreśla znaczenie męskich genitaliów w świecie zwierząt, a celem kolejnych badań będzie ustalenie, czy podobny mechanizm obronny występuje też u innych gatunków os.

Wiedza i Życie 2/2023 (1058) z dnia 01.02.2023; Sygnały; s. 8