Pulsar - projekt popularnonaukowy Pulsar - projekt popularnonaukowy Shutterstock

Muchomor sromotnikowy być może przestanie zabijać

Alfa-amanityna to jedna z najgroźniejszych toksyn spożywczych. Do tej pory brakowało na nią odtrutki. Obiecujące wydaje się odkrycie badaczy z Chin.

Żadne zatrucie pokarmowe nie doprowadza globalnie do tylu zgonów, co zatrucia grzybami – podają autorzy pracy, która ukazała się na łamach „Nature Communications”. W Polsce każdego roku spożycie toksyn grzybowych staje się przyczyną hospitalizacji przynajmniej kilku osób. Część z nich nie przeżywa, pomimo pomocy medycznej. Ze „Stanu sanitarnego kraju” – raportu publikowanego co roku przez GUS, wynika, że w 2020 r. 4 osoby zmarły wskutek spożycia grzybów, mimo że trafiły do szpitala. W kolejnym roku liczba zgonów spadła do zera, ale hospitalizowano 6 osób, z czego 2 małych dzieci (dane z 2022 r. nie są jeszcze dostępne – GUS opublikuje je zapewne we wrześniu 2023 r.).

Natychmiastowa profesjonalna pomoc medyczna to przy zatruciu grzybami warunek przeżycia. Niestety, nawet metody stosowane w szpitalach nie są nakierowane na konkretne toksyny wytwarzane przez grzyby. Leczenie obejmuje zwykle płukanie żołądka, podanie węgla aktywnego i elektrolitów oraz działanie objawowe. Być może wkrótce to się zmieni dzięki zastosowaniu specyficznego antidotum na najgroźniejszą toksynę grzybową – alfa-amanitynę (jej szczególnie wysoką zawartość stwierdza się np. w muchomorach sromotnikowych).

Zespół z chińskiego Sun Yat-sen University szukał potencjalnych molekularnych celów amanityny – lokalizacji, które pasowałyby do tej toksyny jak funkcjonalny puzzel. Wykorzystali w tym celu technologię CRISPR. Następnie zastosowali tzw. wirtualny screening leków (virtual drug screening). To komputerowa technika polegająca na przeszukiwaniu baz danych cząstek w celu zidentyfikowania tych struktur, które z największym prawdopodobieństwem zwiążą się z celem leku, np. z receptorem białkowym lub z enzymem. W ten sposób odkryli, że hamować kluczowe etapy reakcji prowadzących do zatrucia alfa-amanityną mógłby popularny preparat wykorzystywany w diagnostyce m.in. w kardiologii czy okulistyce: zieleń indocyjaninowa.

Te wstępne wyniki są bardzo obiecujące, dlatego Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) wydała pozwolenie na przystąpienie do kolejnego etapu: badania antidotum na hodowlach ludzkich komórek oraz na zwierzętach modelowych (myszach).