Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock

Jednak pierwsze było jajko. Przynajmniej w kontekście udomowienia kur

Kury zaczęto hodować na większą skalę w południowej Azji Środkowej ok. 400 r. p.n.e. I można powiedzieć, że to one same – zmieniając swoje zwyczaje – do tego doprowadziły.

Liczba kurczaków zabijanych i zjadanych przez nas rocznie idzie w miliardy, co czyni z tych hodowlanych ptaków jedno z najważniejszych zwierząt światowej gospodarki. Wiadomo, że genetycznym przodkiem udomowionych odmian tego ptaka był zamieszkujący rejony Indii i krajów malajskich kur bankiwa (Gallus bankiwa). Historia jego domestykacji nie jest jednak jasna, chociażby dlatego, że w ostatnim czasie wiele kości pierwszych kurczaków uważanych za pradziejowe, okazało się należeć do ich dzikich przodków. Teraz międzynarodowy zespół badaczy różnych dziedzin, kierowany przez Carlę Peters z Max Planck Institute w Jenie, ma dowody na rozprzestrzenianie się kurcząt w Eurazji i północno-wschodniej Afryce.

Dziesiątki tysięcy skorupek, które zebrano na 12 stanowiskach archeologicznych znajdujących się wzdłuż Jedwabnego Szlaku, pozwoliło ustalić, że kurczaki już ok. 400 r. p.n.e. zaczęły znosić jaja poza sezonami lęgowymi, co spowodowało, że stały się bardzo popularne w całej Azji Środkowej i rozprzestrzeniły wzdłuż tej starożytnej drogi handlowej. Do takich wniosków udało się dojść dzięki wykorzystaniu metody biomolekularnej o nazwie ZooMS. Podobnie jak analiza genetyczna, pozwala ona identyfikować gatunki na podstawie szczątków zwierzęcych (kości, skóra, skorupy), ale opiera się na sygnałach białkowych, a nie na DNA. To sprawia, że jest szybsza i tańsza niż badania genetyczne.

Badacze przekonują, że jest to najwcześniejszy dowód na niesienie się kur przez cały rok, jaki udało się dotychczas zidentyfikować w zapisach archeologicznych. Jednocześnie można go uznać za odpowiedź na odwieczne pytanie, co było pierwsze: jajko czy kura? Jeśli bowiem spojrzymy na kurę w kontekście udomowienia, to najważniejszym argumentem dla człowieka była ta właśnie zdolność. A zatem jajka górą.