Alsophila spinulosa – paproć drzewiasta z rodzaju pierzastka. Alsophila spinulosa – paproć drzewiasta z rodzaju pierzastka. Alamy Stock Photo

Tajemniczy genom paproci drzewiastej

Sekwencjonowanie pozwoli odsłonić wielką tajemnicę genetyki

Paprocie są dziwne. Są zielone i mają liście jak inne rośliny leśne, ale rozmnażają się raczej na modłę grzybów – wysyłając w powietrze chmurę zarodników. Inaczej też od swych nasiennych kuzynów wiele z nich do zapłodnienia nie potrzebuje partnera. W świetle niedawnych badań ich linia rodowa rozeszła się z linią roślin nasiennych przed około 400 mln lat.

I najważniejsze: ich genomy są nadzwyczaj wielkie. Pomimo jednak wyjątkowej fizjologii i pokrewieństwa paproci z roślinami nasiennymi na tę osobliwość genomów nie zwracano dotąd baczniejszej uwagi. Do niedawna znano jedynie dwa (względnie niewielkie) genomy paproci, w porównaniu z ponad 200 w pełni zsekwencjonowanymi genomami roślin kwiatowych. Dopiero teraz poznaliśmy pierwszy całościowy genom paproci drzewiastej z rodzaju pierzastka, co pozwala zrozumieć, jak te przedziwne rośliny zgromadziły tak potężny materiał genetyczny.

Świat Nauki 10.2022 (300374) z dnia 01.10.2022; Skaner; s. 11