Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Shutterstock
Struktura

Rosjanie hamują ukraińską naukę. Jak pomóc badaczom?

Przez inwazję Ukraina mogła stracić ok. 20 proc. naukowej przepustowości (scientific research capacity), rozumianej jako czas poświęcony bezpośrednio na badania i „tworzenie nauki” – wynika z publikacji w „Humanities & Social Sciences Communications” z grupy „Nature”.

24 lutego ubiegłego roku Rosja rozpoczęła pełnoskalowy atak na Ukrainę, przez co w wielu sektorach ukraińskiej gospodarki doszło do spadku lub zatrzymania produktywności. Uczeni ze szwajcarskiego College of Management of Technology i ukraińskiego Taras Shevchenko National University of Kyiv dowodzą na łamach periodyku należącego do grupy „Nature”, że efekt ten nie ominął sektora badań naukowych. Od początku wojny do grudnia 2022 r. (taki był zakres czasowy przeprowadzonych badań) Ukrainę opuściło prawie 19 proc. naukowców, co odpowiada ogólnemu odsetkowi ludności Ukrainy, która wyjechała w tym czasie z kraju. Z analizy uczonych wynika, że istotnie częściej opuszczali kraj ci naukowcy, którzy przed wojną byli w pracy badawczej bardziej produktywni i aktywni. Niemal 18 proc. uciekających przed wojną ukraińskich badaczy porzuciło swoje badania naukowe, a niekiedy też całą naukową karierę. Ci, którzy pozostali w kraju, od czasu inwazji poświęcają pracy badawczej mniej czasu, a ok. 24 proc. z nich w wyniku rosyjskiego ataku utraciło dostęp do zasobów niezbędnych do prowadzenia badań.

Sięgnij do źródeł

Badania naukowe: The effects of war on Ukrainian research

Analiza wykazała również, że ok. 58 proc. ukraińskich naukowców, którzy wyemigrowali, ma jakieś powiązania z przynajmniej jedną organizacją naukową spoza swojego kraju, ale tylko 14 proc. z nich ma zapewnione długoterminowe kontrakty, które zabezpieczałyby i byt i stabilność zatrudnienia.

Autorzy pracy uważają, że aby zapobiec dalszemu pogarszaniu się sytuacji ukraińskiego sektora badań naukowych, konieczne jest priorytetowe potraktowanie dwóch kwestii. Po pierwsze, zapewnienie dostępu do zasobów koniecznych do prowadzenia pracy badawczej naukowcom, którzy pozostali w Ukrainie. Po drugie, zaoferowanie długoterminowych, stabilnych kontraktów uczonym, którzy opuścili swój kraj.