Kolec jadowy skorpion. Kolec jadowy skorpion. Shutterstock
Struktura

Samice skorpionów: wybredne kochanki, czułe matki

Zachowania godowe tych zwierząt odsłaniają fascynujące strategie selekcji partnerów.

Obserwuj nas. Pulsar na Facebooku:

www.facebook.com/projektpulsar

Mariela Oviedo-Diego z Universidad Nacional de Córdoba w Argentynie bada rytuały godowe skorpionów. Podczas ostatniego eksperymentu obserwowała w terrarium gatunek Urophonius achalensis (70 samic i 130 samców). Badania ujawniły niezwykłą złożoność zachowań godowych tych pajęczaków. Podczas długiej gry wstępnej samce najpierw tańczą z samicami, później smarują je swoimi wydzielinami, a na końcu… żądlą. Taki proces, unikatowy wśród skorpionów, może uspokajać te agresywne stworzenia, a brak oporu ze strony samic sugeruje, że doceniają te ukąszenia, używając ich do oceny jakości samca przed akceptacją jego spermy. Mogą w ten sposób analizować jakość kolca jadowego samca, jego truciznę lub nawet wytrzymałość na tak energetycznie kosztowne działanie.

Co ciekawe, jedynie 12 samic biorących udział w eksperymencie wytrzymało do końca tych miłosnych zalotów i przyjęło nasienie partnera. Samice skorpionów są bowiem wyjątkowo wybredne w wyborze partnera, często parzą się tylko kilka razy w życiu (niektóre gatunki jedynie raz). Warto dodać, że wszystkie skorpiony są żyworodne, a okres ciąży trwa nawet do 18 mies. Po porodzie samica opiekuje się młodymi przez kilkanaście tygodni, nosząc je na swoim grzbiecie. Biorąc pod uwagę rzadkość kopulacji i długi okres ciąży, nic dziwnego, że samice tak starannie dobierają partnerów. Badanie to rzuca nowe światło na zrozumienie zachowań godowych skorpionów, podkreślając ich złożoność i potencjalne znaczenie w toku ewolucji.

Wiedza i Życie 4/2024 (1072) z dnia 01.04.2024; Sygnały; s. 11